– Det är kallt, det är inte roligt. Man betalar för en service som de inte kan leverera på grund av vädret. Om tåget gått som vanligt hade jag varit på väg nu. Och var är bussen?
Javad Naseri är en av dem som på måndagen tvingades vänta på en ersättningsbuss vid Nyköpings järnvägsstation.
Trafikverket beslutade redan på söndagen att ställa in all tågtrafik på Nyköpingsbanan. Orsaken var den redan då befarade hårda vinden.
Blåsten kan göra att träd faller över spåren. Dessutom finns risken att kontaktledningen, som tågen får sin el ifrån, kommer i gungning av vinden. Det gör i sin tur att lokets strömavtagare kan fastna och riva ned ledningen, förklarar Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.
Den enkelspåriga Nyköpingsbanan är, till skillnad från den större stambanan över Katrineholm, inte helt trädsäkrad. Därför finns risken att träd faller över spåren.
Måndagen var andra gången på kort tid, som Trafikverket stängt Nyköpingsbanan med hänvisning till vädret. I onsdags var det kallt och snöigt. Då förklarade Trafikverket att en orsak till att trafiken stoppades var att banan går genom oländig terräng, där det kan vara svårt att evakuera ett tåg som havererat. Dessutom har pendlare prövats av förseningar och inställda tåg även tidigare i vinter, vilket lett till att många också krävt ersättning av Mälartåg.
Javad Naseri hade ändå viss förståelse för situationen.
– Man vill att det ska gå som vanligt. Men jag kan också förstå att ovädret inte tillåter att tågen körs, sa han.