Den nya operatören Transdev som tar över tågtrafiken i Mälardalen är i grund och botten ett franskt bolag, men det verkar globalt. I Sverige sköter de sedan innan Öresundstågen, Snälltåget och även bussarna för lokaltrafiken i Eskilstuna.
Det nya avtalet börjar gälla i år den 16 juni och sträcker sig över två år, med två potentiella ettårsförlängningar från 2026.
Varför vill ni ta över trafiken i Mälardalen?
– Vi ser det här som en möjlighet att växa inom spårtrafik, vilket vi har satt som ett prioriterat område för oss. Vi tror att vi kan göra det bra. Vi har tidigare tagit över trafik med kort varsel och gjorde det bland annat med Öresundstågen, där den tidigare operatören inte kunde fullfölja avtalet, säger pressansvarig på Transdev, Stefan Johansson.
Personal från MTR Mälartåg har efter det nya avtalet erbjudits nya tjänster på Transdev, vilket brukar vara standard i sådana här upphandlingar.
– Vi hoppas att alla som idag jobbar på Mälartåg vill följa med över till oss.
Hur ska ni kunna göra tågtrafiken bättre när ni i princip har samma förutsättningar som MTR Mälartåg?
– Utan att recensera tidigare operatör så har vi tillsammans med Mälardalstrafik, facken och den nuvarande operatören tittat på hur vi skulle kunna göra det här så bra som möjligt tillsammans, med själva övertagandet men även framåt därefter. Vi bedömer att vi har en bra chans att lösa det här och kunna köra den trafik som Mälardalstrafik beställer av oss.
Personalbrist har varit ett av de problem som har drabbat pendlarna de senaste åren.
– Vi vill alltid rekrytera folk till vår verksamhet och det gäller både ombordpersonal och verkställande personal. Vi har några månader nu att förbereda oss för att göra det så bra som möjligt.
Finns det några krav för att ni ska få kontraktet förlängt från 2026?
– Det finns en rad olika parameter i avtalet som vi ska följa. Exakt vilka det är kan jag inte svara på.
Kan ni ge pendlare några löften om att tågtrafiken kommer skötas bättre här framöver?
– Löften kommer vi inte att ge. Självklart så vill vi att det ska bli bättre, men allt kommer inte vara på plats från dag ett, utan det kan vara bra att vara utrustad med stort tålamod. Vi hade inte gått in i det här om vi gjorde bedömningen att vi inte skulle kunna bli bättre, det är en resa vi behöver göra tillsammans med vår personal och våra resenärer.