Många av Mälartågens resenärer har blivit frustrerade när de ständigt drabbats av nya förseningar och inställda tåg. Ofta till följd av personalbrist.
Nu har Mälardalstrafik och det nuvarande trafikföretaget MTR Mälartåg kommit överens om att avbryta avtalet i förtid. Genom ett nödavtal tar kollektivtrafikföretaget Transdev över driften av Mälartågen i två år, med möjlighet till förlängning.
– Vi gör det här för resenärernas skull eftersom vi tror att det blir det bästa för dem, säger Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik.
Resenären och Nyköpingsbon Mia Rolandsdotter berättar att hon inte åker tåg jätteofta men att när hon väl gör det gör hon det med goda marginaler då hon inte litar på att tågen går enligt tidtabellen. Nu hoppas hon på förbättring.
– Jag hoppas på att tågen ska gå i tid och att de har personal som kan köra tågen, säger hon.
Under vintern 2021 tog MTR över driften av Mälartågen, efter att han vunnit upphandlingen av trafiken. SJ, som ansvarade för sträckorna innan det, hade stora problem med sena avgångar och inställda tåg.
Sedan övergången har de försenade avgångarna fortsatt prägla trafiken och MTR har tvingats betala höga böter till uppdragsgivaren Mälardalstrafik. I oktober 2022 byttes vd:n plötsligt ut efter 15 problemfyllda månader för MTR.
I oktober 2023 öppnade Mälardalstrafik för att avbryta avtalet även med MTR och att göra en ny trafikupphandling vilket skulle innebära att avtalet kunde brytas först 2026.
– Vi började redan i höstas utvärdera framtida alternativ med tanke på att det har varit utmaningar i trafiken som har lett till trafikstörningar för våra resenärer. Vi har nu fört en konstruktiv dialog med MTR och har sett att det inte kommer vara möjligt att jobba tillsammans under hela avtalslängden, säger Katarina Myrberg.
Vilket är anledningen till att man nu har genomfört nödupphandlingen och avbrutit avtalet med MTR.
Hur ska resenärer våga hoppas på att trafiken rullar bättre i och med det nya avtalet?
– När man sluter ett nödavtal så är det en närmare samverkan mellan oss och trafikföretaget så att vi kan ta en mer aktiv roll i avgörande vägval och prioriteringar, säger Katarina Myrberg.
Förberedelserna inför överlämningen påbörjas omgående och det nya företaget, Transdev, kommer erbjuda medarbetare inom verksamheten en anställning i det nya företaget.