I samband med att det stod klart att MTR-koncernen skulle driva Mälartåg i Mälardalen utsågs Eskilstunabördiga Frida Ukmar till vd för det nybildade bolaget MTR Mälartåg.
De 15 månader som har följt sedan dess har varit problemfyllda. Tidningen har vid flera tillfällen uppmärksammat de bekymmer som MTR har brottats med, bland annat personalbrist och försenade tåg. Så sent som den 19 september berättade Frida Ukmar för tidningen hur bolagets planer såg ut för att förbättra situationen nästa år.
Men framtiden för MTR Mälartåg kommer inte att stakas ut av Frida Ukmar. Under onsdagen meddelande bolaget i ett pressmeddelande att Joakim Sundh tar över rollen som vd.
"Joakim Sundh har utsetts till ny VD för MTR Mälartåg och börjar sitt arbete omedelbart. I samband med Joakims tillträde aviseras flera åtgärder för att skapa en större stabilitet både för resenärer och personal", står det att läsa i pressmeddelandet.
Någon anledning till skiftet av vd står inte i pressmeddelandet där Frida Ukmar över huvudtaget inte omnämns. Men att det ska röra sig om ett avskedande dementerar MTR:s presschef Carl Fredrik Johansson.
– Hon har inte fått sparken. Hon har valt att sluta och det är hennes beslut. Anledningen till det är något ni får fråga henne om, det vet inte vi, säger han.
Joakim Sundh kommer senast från en roll som VD för MTR Pendeltågen som kör pendeltågen i Stockholms län. “Resenärerna i Mälardalen är värda en riktigt bra tågtrafik som de kan lita på och det är något vi ska leverera”, säger han i pressmeddelandet.
– Han kommer in med ny energi och nya idéer som vi hoppas ska göra verksamheten bättre. Vi är lika medvetna som alla andra om att det inte har fungerat som vi vill, säger Carl Fredrik Johansson.
I samband med skiftet av vd aviserar MTR Mälartåg ett antal åtgärder som de menar ska leda till "en stabilare och mer förutsägbar trafik i Mälardalen". Man ska bland annat ta fram en tidtabell för 2023 som resenärerna kan lita på och starta fler lokförarutbildningar.
“De ändringar och åtgärder vi nu kommer att genomföra är viktiga för att företaget ska kunna återfå förtroendet hos resenärerna. Vi kan inte lova att de kommer att märka något redan den här veckan, men vi ska jobba hårt på att få fram en trafik som går som den ska.” säger Joakim Sundh.