– Det finns egentligen inga planer på att höja räckena på just den platsen 2024. Men eftersom det hände en olycka så kanske vi prioriterar om, säger Henric Thorell som är projektledare på Trafikverkets driftsområde Nyköping.
Han berättar att de ska mäta höjden och se hur det ser ut och sedan jämföra med leverantörens krav. För det finns många olika typer av vägräcken.
Vet du när den här mätningen kommer att ske?
– Det finns ingen specifik budget för den här platsen men det kan omprioriteras, men jag vet inte när det blir i så fall, säger han.
Ofta blir det så när man byter ut och höjer beläggningen att räckena blir för låga, menar Henric Thorell.
– Det finns flera platser där det är för låga räcken. Kraven förändras och det finns inte medel för att vid varje beläggningsåtgärd även höja räckena, säger han.
Det var förra onsdagen som Jonas Gideskog fick sladd på sin bil när han var på väg till jobbet i Enstaberga och flög över vägräcket på E4. Han mindes inte så mycket av själva flygturen, men bilen stannade sedan på alla fyra hjulen några meter från Nyköpingsån. Han kunde ta sig ut oskadd.
Efter det fick tidningen tips om att vägräcket var alldeles för lågt på hela sträckan mellan Påljungshage och Bergshammar. Tidningen gjorde då en egen mätning med en tumstock och kom fram till att höjden låg under miniminivån på 450 millimeter.
Vet du hur många platser och vägar i vårt område som har för låga vägräcken?
– Nej, det övriga vägnätet kan jag inte svara på, säger Henric Thorell.