I Hemgården syns inte längre ett spår av den historiska garagebyn som stått här i omkring 70 år. Garagen är jämnade med marken och Trafikverket inspekterar området för att planera inför användningen av den i samband med Ostlänkenbygget.
Stefan Sköldén, mark- och exploateringsingenjör på Nyköpings kommun, konstaterar att rivningen av den gamla garagebyn gått bra.
– På ett sätt känns det lite synd, men det var vårt uppdrag att det skulle bli så här, säger han.
Garagebyn på Hemgården byggdes under 1950-talet av industriarbetare på AB Nyköpings automobilfabrik, Ana. Där monterades bland annat olika amerikanska bilmärken och bildelarna kom till fabriken i lådor. Lådorna användes sedan för att bygga garagen där Nyköpingsborna kunde förvara sina bilar.
Men det var då och nu är tiderna förändrade. Marken ansågs behövas för bygget av Nyköpings resecentrum och nu ska Trafikverket använda platsen för förvaring av material och annat arbete i samband med bygget av det nya resecentret, som ingår i jätteprojektet Ostlänken. På sikt ska marken sedan säljas som industrimark.
Eftersom garagen har ett visst kulturvärde visade dock flera personer och organisationer intresse för att på något sätt bevara dem. Den motorhistoriska klubben Automobilsällskapet i Nyköping kämpade länge för att garagebyn inte skulle rivas alls, men när beslutet var ett faktum ville de ta hand om ett par av garagen för att bevara och uppföra dem på en annan plats.
Så har också skett: tre av garagen har, på klubbens egen bekostnad, monterats ner och flyttats till sällskapets område på Skavsta. Två garage blir det, av materialet från de tre gamla.
– Vi är en organisation som normalt sett bara har hand om gamla fordon, men vi tycker att de här garagen hör till en period i samhället som var väldigt viktig, säger klubbordförande Urban Nyblom och förklarar:
– Det var en tid då bilismen kom igång och det inte fanns några garage där man bodde, utan man fick den här möjligheten att bygga dem på den här platsen. Det var kommunens stadsarkitekt som ritade området för de här 52 garagen.
Förhoppningen är att kunna börja uppförandet under vintern och att de två garagen ska stå klara till våren. Det ena är då tänkt att fungera som museum och vara öppet för allmänheten.
– Det här blir vårt bidrag av en svunnen tid i Nyköping, säger Urban Nyblom.