Om det finns risk för människors hälsa på grund av brister i en hyreslägenhet, kan kommunen gripa in och kräva åtgärder. Det förklarar Angelica Thunberg, miljö- och hälsoskyddsinspektör.
För att kommunen ska kunna ingripa, krävs att det finns en risk för människors hälsa eller för miljön. Det kan handla om sådant som låg inomhustemperatur, buller eller radon. Men också om fuktskador och misstänkt mögel.
Tidningen har berättat om hyreshusen på Södra Bangårdsgatan i Nyköping, där hyresgäster vittnar om just fukt, mögel och kyla.
Att kommunen får in anmälningar eller klagomål på den typen av mer allvarliga problem, som fuktskador och mögel, hör inte till vanligheterna. Enligt Angelica Thunberg kan det hända en eller några gånger per år.
Synliga tecken på fuktproblem är en uppenbar risk och ska utredas, enligt Angelica Thunberg.
– Då finns det absolut en skälig misstanke för att det är någonting som är riktigt tokigt.
Sådana tecken kan till exempel vara att tapeter släpper, som fallet är på Södra Bangårdsgatan 8.
– Är det visuellt synligt, då är det inget snack om saken, då föreligger det en risk och då ska man göra en fuktskadeutredning, helt enkelt, säger Angelica Thunberg.
Kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektörer brukar besöka de lägenheter eller fastigheter, som de får in klagomål på. Om det då konstateras brister som kan vara hälsoskadliga kan kommunen kräva åtgärder av hyresvärden.
– Finns det tydliga, synliga problem – man känner kanske också en avvikande lukt eller ser tecken på fukt eller en påväxt – då kan vi kräva åtgärder direkt.
Då får hyresvärden komma med en åtgärdsplan med en tidplan. Vid stora problem kan kommunen också fatta beslut om att åtgärder måste vidtas, även om hyresvärden skulle överklaga beslutet.
Om ett sådan beslut inte följs, kan kommunen fatta beslut om vite.
I sista hand, om hyresvärden visar sig oförmögen att åtgärda svåra brister, kan kommunen ansöka om tvångsförvaltning av fastigheterna. Det har dock, så vitt Angelica Thunberg känner till, aldrig hänt i Nyköpings kommun.
Carl Henrik Lindmark är jurist på Hyresgästföreningen. Han uppmanar medlemmar att kontakta föreningen, om de har klagomål på sin hyresvärd. Hyresgästföreningen kan hjälpa till med att sätta press på värden, och även med att vända sig till Hyresnämnden, som kan förelägga hyresvärden att vidta åtgärder.