– Tanken är att flytta några av de mer välbehållna garagen till en annan plats. Många tycker att garagen är intressanta och vill gärna se att några av dem finns kvar, säger Stefan Sköldén, mark- och exploateringsingenjör på Nyköpings kommun.
Garagebyn på Hemgården byggdes under 1950-talet av industriarbetare på AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA). På ANA monterades bland annat olika amerikanska bilmärken och bildelarna kom till fabriken i lådor. Det var dessa lådor som för en billig penning förvandlades till garage.
Från början fanns det 52 garage på området. I dag är 49 av dem kvar. Om ett halvår ska området vara tomt.
När bygget av Nyköpings resecentrum tar ordentlig fart behöver nämligen Trafikverkets entreprenörer en uppställningsplats, för material och möjligen för byggbodar. Ytan som garagebyn står på är den enda som riktigt fungerar, något som SN berättat om tidigare.
– Trafikverket behöver ytan tidigt i höst. Planen är att rivningsarbetena och eventuella flyttar ska vara klara under det första halvåret i år.
De garage som räddas kvar – vart ska de flyttas?
– Det är för tidigt att säga. Vi tittar på lite olika platser. En intressant plats är området runt den gamla ladugården i närheten av dagens garageby.
Kan man få ta ett av de garage som ska rivas och bygga upp på en annan plats?
– Det har vi faktiskt inte funderat på. Jag tar med mig den frågan, säger Stefan Sköldén.
Texten har ändrats. Tidigare uppgavs ett felaktigt namn på AB Nyköpings Automobilfabrik