Skrovet blänker på den nyproducerade elbåten. Den står uppställd på en kärra i fabriken och ska snart rulla vidare till en kund på Västkusten.
Slutdestinationen har varit klar sedan länge. Det råder nämligen inte någon brist på köpare till "havets Tesla", som Xshores elbåt Eelex 8 000 ofta kallas i nationell och internationell båtpress. Tvärtom.
– Intresset för vår elbåt är superstort. Kunderna står i kö, säger Elias Wästberg, fabrikschef.
Det är i detta sammanhang – en stor efterfrågan – som fabriken i Nyköping ska ses. Uppmärksamheten kring Xshore har varit enormt stor men hittills har tillverkning varit relativt blygsam.
Helt andra produktionsvolymer kan uppnås när verksamheten i den nya anläggningen är i full gång. Planen är att det ska ske till årsskiftet.
– Då ska vi kunna producera 440 båtar per år här, säger Elias Wästberg.
Nyheten om Xshores satsning i Nyköping presenterades sommaren 2021. I dag arbetar ett drygt 50-tal personer i fabriken. När den kör för fullt ska den sysselsätta runt 100 personer.
Men det kan bli betydligt fler. Ett personalbehov på 100 personer gäller så länge fabriken kör med ett skift. Om treskift införs kan fabriken sysselsätta 250 personer.
Är det ett rimligt framtidsscenario?
– Jag tycker att det är realistiskt om man tittar på intresset för våra båtar. Det är som sagt superstort i dag. Och då ska man tänka på att elbåtar är något relativt nytt i branschen. Med tanke på klimatomställningen kommer intresset att öka.
Men det återstår en hel del arbete innan fabriken kan köra för fullt med ett skift.
Båtarna som byggs i Nyköping ska monteras längs med en produktionslinje – något som är ovanligt i den hantverksdominerade båtbranschen men standard inom bilbranschen. När linjen är klar, i månadsskiftet maj/juni, ska monteringen ske längs en linje med 13 stationer.
Karin Lindström är chef för monteringen. Tidigare har hon jobbat med liknande frågor på SAAB och Scania, som länge tillhört världstoppen vad gäller linjeproduktion.
– Det är inte så stor skillnad att arbeta med linjeproduktion av båtar. Det handlar om att få fram ett standardiserat arbetssätt för att uppnå maximal effektivitet och maximal kvalité, säger hon.
En annan del som ännu inte är på plats är skrovtillverkningen.
Skroven till Eelex 8 000 byggs av en plast som är vanlig inom flygindustrin men relativt ovanlig inom båtbranschen: Andelen fossilt material i form av polymer är relativt låg medan andelen fiber är högre.
– Det gör att klimatavtrycket från den här plasten blir lägre. Dessutom väger den här plasten ungefär hälften så mycket som vanlig plast. Det innebär också miljövinster.
Varför arbetar inte alla båttillverkare med den här plasten?
– De initiala investeringskostnaderna är relativt stora. Många båttillverkare börjar i det lilla och då är det svårt att klara kostnaderna. Det är annorlunda när man bygger upp en fabrik, säger Elias Wästberg.
I dag arbetar en liten grupp anställda med att testa tillverkningsprocessen. Till årsskiftet ska skrovtillverkningen börja på riktigt och då kan Nyköpingsfabriken köra för fullt.
Kristoffer Svensson är en av dem som arbetar med testerna. Han ser fram emot att skrovtillverkningen kommer igång.
– Vi har en fantastisk stämning i vår grupp och ska se till att den fortsätter vara bra när vi får nya kollegor, säger han.