Tidningen har tidigare berättat om händelsen, där en man med hemtjänst blev liggande på sitt hallgolv i flera dygn utan att få hjälp.
Kommunens egen utredning har konstaterat flera brister i hemtjänstens agerande. Det inträffade bedöms som ett "allvarligt missförhållande" som ska anmälas till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. En sådan anmälan har nu gjorts.
I anmälan listas kortfattat de brister som kommunen menar ligger bakom det som hänt. Förutom att hemtjänstpersonal helt enkelt inte följt de rutiner som finns när en kund inte öppnar, konstateras att hemtjänsten inte hade hämtat någon nyckel från kunden i samband med att hemtjänstinsatserna påbörjades. Därmed kunde hemtjänstpersonalen inte enkelt gå in i lägenheten.
Dessutom slås det fast att kommunikationen mellan regionen och kommunen brustit, eftersom hemtjänsten fått besked från regionen om att mannen låg på sjukhus, något som inte stämde. Detta lär dock inte ha haft så stor betydelse för det faktum att mannen inte fick hjälp, eftersom all hemtjänstpersonal inte fått den felaktiga informationen om sjukhusvistelsen, utan fortsatte att ringa på hemma hos mannen – utan att agera när han inte öppnade.
Kommunen har listat flera åtgärder som ska genomföras, för att något liknande inte ska hända igen. Dit hör utbildning om vilka rutiner som gäller, att upprätta rutiner kring vad som ska göras om man får uppgifter om att någon ligger på sjukhus samt dialog med regionen kring att uppgifter därifrån är korrekta.