Upprörda känslor i samband med gymmedlemskap

Jessica kände sig vilseledd och lurad av gymmet. Enligt vd:n för gymmet har situationen som uppstått varit svår för alla inblandade.

"Jag kände mig dum som tagit upp hennes tid": Jessica fick skuldkänslor när hon ville tänka över sitt beslut.

"Jag kände mig dum som tagit upp hennes tid": Jessica fick skuldkänslor när hon ville tänka över sitt beslut.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-07-10 07:10

– Jag mår jättedåligt av det här. Jag tänker på det varje dag och vill inte att någon annan ska bli lurad, säger Jessica Agobian.

"Nu söker vi 6 st som är otränade och vill komma i form i höst. Klicka på länken och motivera varför just du ska få hjälp!".

Som nybliven mamma ville Jessica Agobian komma i form. När hon såg ovanstående text i en annons från First class gym i Nyköping uppfattade hon det som en tävling. Att det skulle innebära något utöver ordinarie medlemskap för de personer vars motivering blev vald.

När gymmet kontaktade henne förstod hon att annonsen enbart handlade om ett vanligt medlemskap. När hon sa att ordinarie pris, 549 kronor i månaden var lite dyrt, erbjöd de henne istället en månadskostnad på 529 kronor.

undefined
Gymmets vd anser inte att den annons som lockade Jessica Agobian är vilseledande.

– Jag sa att jag ville tänka på saken men då pressade hon mig. Hon sa att hon slösat tid på många som sagt att de ska tänka på saken och aldrig kommer tillbaka. Jag fick dåligt samvete att jag tagit upp hennes tid, Jessica fortsätter.

– Till slut sa jag okej. Jag är så arg på mig själv för det.

Hon hade en dålig känsla i magen när hon gick hem. Två veckor senare besökte hon gymmet för att se om de kunde tänka sig avsluta avtalet.

– De stod tre mot en och sa att jag är den värsta kunden de någonsin har haft. Jag gick därifrån gråtandes, säger hon.

Personalen förklarade att det inte finns någon ångerrätt i deras avtal och att hon var bunden i ett år.

undefined
När Jessica själv försökte häva avtalet nekades hon. Vd:n för gymmet ändrade beslutet efter att SN kontaktat honom.

SN har sökt platschefen Sofie Björn som Jessica varit i kontakt med för att fråga hur hon uppfattat situationen. Hon vill inte lämna några kommentarer och hänvisar istället till gymmets vd Johan Lundström.

– Personalen är ledsna över det som har hänt, säger Johan Lundström.

Anser du att annonsen är vilseledande?

– Nej. Det står inte att det innebär något extra eller är gratis.

Vad tycker du om att en kund upplevt sig pressad att teckna avtal och sedan börjat gråta av personalens bemötande?

– Jag har inga kommentarer kring det. Är det så att hon har några problem får vi göra ett undantag och hjälpa henne att avsluta sitt medlemskap. Vi har agerat 100 procent rätt och nu vill jag ha lugn i båten.

I september 2019 bytte gymmet namn till First class gym. Året innan var gymmet, då World class gym, i blåsväder gällande liknande händelser, något SN rapporterade om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!