Ända sedan Arlandastad köpte Skavsta flygplats av Vinci Airports har det stått klart att den nya huvudägaren har siktet inställt på att exploatera det enorma området runt flygplatsen. Visionen – som Arlandastad i stort delar med Nyköpings kommun – är en företagspark som kan sysselsätta 10 000 personer.
Arlandastads vd Dieter Sand har kallat området en oslipad diamant. Enligt honom har Skavstaområdet – med flygplatsen och den kommande Ostlänken – samma potential som området Arlandastad vid Arlanda flygplats, som bolaget har utvecklat under de senaste 13 åren.
En tjänsteskrivelse som ska behandlas av kommunstyrelsen i Nyköping i början på maj ger en fingervisning om de ekonomiska satsningar som krävs för att förverkliga visionen. I den står det att Arlandastad group AB "planerar att tillföra 5–10 miljarder kronor i projektmedel till Skavstaområdet".
Summan känns igen från ett pressmeddelande som gick ut i samband med att Arlandastad klev in som ny huvudägare i Skavsta flygplats. Där beskrev bolaget helt kort hur man ser på områdets utveckling i ekonomiska termer.
– Första etappen omfattar en utökad projektportfölj på mellan 5–10 miljarder kronor, förklarade Arlandastads vd Dieter Sand i pressmeddelandet.
Av tjänsteskrivelsen på kommunen framgår att i summan fem till tio miljarder kronor ingår bygget av en av solcellspark.
En satsning på en solcellspark presenterades av Vinci Airports redan 2020. Då handlade det om en 30 hektar stor park. Sedan dess har storleken på projektet ökat. I dag planerar Arlandastad och ett dotterbolag till Vinci Airports för en park med en yta på 100 hektar. Förverkligas projektet blir det en av de största solcellsparkerna i Sverige.
Hur långt tidsperspektiv talar vi om vad gäller de fem till tio miljarderna?
– Det får framtiden utvisa, säger Dieter Sand i ett mejl i dag.
Kommunalråd Urban Granström (S) vill inte dra för stora växlar på summan fem till tio miljarder kronor. Framför allt med anledning av att tidsperspektivet är långt. Men han uppskattar att Arlandastad planerar långsiktigt.
– Dessutom är spannet mellan fem och tio miljarder kronor minst sagt ganska stort. Men det är bra att Skavsta flygplats får en huvudägare som är långsiktig i sin satsning på flygplatsen och området, säger han.