Nya sjömacken strulade redan första veckan

Den nya sjömacken i Nyköpings hamn öppnade i mitten av förra veckan men har redan stött på upprepade problem.

Både Patrik Collin och Lars Ullbors var besvikna över att macken inte fungerade under tisdagen.

Både Patrik Collin och Lars Ullbors var besvikna över att macken inte fungerade under tisdagen.

Foto: Malin Stenberg

Nyköping2022-07-19 19:12

– Vi har kört en vecka och haft strul med att betalstationen har hängt sig ett par gånger. Det har gått att lösa genom att vi startat om den helt enkelt. Men nu verkar det som att det inte funkar den här gången, sa Roger Göthberg, vd för EcoPar som driver macken, under tisdagseftermiddagen.

undefined
Skärmen på kortterminalen var under måndagen och tisdagen helt släckt. Enligt EcoPar beror problemet på ett fel i mackens mjukvara.

Det är redan problem med den nyöppnade sjömacken. Mindre än en vecka efter öppnandet slutade anläggningen fungera helt.

Båtägaren Lars Ullbors var på plats under måndagen för att tanka och har engagerat sig i problemet. Han är kritisk till att det inte funnits någon tydlig information från vare sig kommunen eller EcoPar om problemet.

– Jag kom hit vid 17 igår (måndag), då låg det 6–7 båtar i kö och ville tanka men allt var helt nedsläckt och det gick inte att tanka.

Enligt Roger Göthberg är det ett mjukvarufel som orsakat problemen.

– Det är bara att beklaga att det har blivit så, men det är inte tomt i tankarna. Vi har en tekniker där nu för att lösa detta, sa han på tisdagseftermiddagen.

undefined
"Vi får väl paddla hem", sa Patrik Collin som hade åkt till sjömacken för att tanka under tisdagen.

Den nya macken öppnade i mitten av förra veckan och frågan om macken har varit het länge.

– Det skadar turismen att det inte funkar. Ryktet sprider sig snabbt och folk undviker att åka hit. Sen tar det tid att reparera det ryktet, säger Ellinor Collin.

undefined
"Nyköping är ändå en hamnstad och då måste det finnas en fungerande sjömack, annars kommer folk inte hit" säger Ellinor Collin.

Vid 15.30 på tisdagen fungerade macken återigen.

– Vi har gjort en uppgradering av systemet för att förutsättningarna ska vara bättre, säger Roger Göthberg och ber kunderna om ursäkt för strulet som varit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!