Så kan lärarna använda AI i skolan

Artificiell intelligens, AI, har stigit in i skolans värld. Textroboten Chat GPT kan bli en kraftfull assistent, menar gymnasieläraren Markus Wässing. "Undersök och testa, men var kritisk", säger han.

Läraren Markus Wässing anser att textroboten Chat GPT kan vara en assistent i klassrummet. "Man ska inte abdikera som lärare, men man kanske kan hjälpa elever ännu mer med hjälp av AI", säger han.

Läraren Markus Wässing anser att textroboten Chat GPT kan vara en assistent i klassrummet. "Man ska inte abdikera som lärare, men man kanske kan hjälpa elever ännu mer med hjälp av AI", säger han.

Foto: Linnéa Lind

Nyköping2023-09-10 05:38

– Det kan vara intressant att undersöka vilken användning vi kan ha av AI i vår verksamhet. I klassrummet är lektionstiden helig, den ska vi vara rädda om, säger Markus Wässing, lärare på Nyköpings gymnasium.

Under föreläsningen om AI, som Markus Wässing håller för skolans personal, berättar han om hur AI kan användas i undervisningen. Textroboten Chat GPT kan ge feedback på elevers texter och hjälpa lärare med undervisningsmaterial. Han går igenom ett fiktivt exempel där en elev får hjälp med en text hen skrivit om inflation. Chat GPT ger förslag på ändringar i innehållet samt vad programmet anser vara språkliga förbättringar.

– Det går inte att klona sig själv till 25 lärare i klassrummet, men AI kan bli en kraftfull assistent. Undersök och testa, men var kritisk, säger Markus Wässing till lärarkollegorna.

Han har själv använt Chat GPT en gång i undervisningen, berättar han.

– Man ska inte abdikera som lärare, men man kanske kan hjälpa elever ännu mer med hjälp av AI.

Men AI ska hanteras med en stor dos försiktighet, menar Markus Wässing.

– Det är svårt att blunda för potentialen som finns här, dock ska man vara medveten om riskerna. Om Chat GPT tar fram faktamaterial är det viktigt att man kontrollerar att det stämmer.

undefined
"Vi måste vara väl orienterade kring Chat GPT. Vi måste kunna ställa en sådan fråga som gör att eleven kan använda Chat GPT, men ändå bli eftertänksam och analytisk", säger Thomas Sestan, lärare vid Nyköpings gymnasium Skavsta.

En av lärarna som är med på föreläsningen är Thomas Sestan. Han menar att det är nödvändigt att använda AI i skolan, men han vill att man är försiktig och eftertänksam.

– Jag blir lite orolig om man för in något utan att veta vad det är. Jag tycker att vi som lärare behöver veta mer om fördelar och nackdelar, säger han.

Att använda Chat GPT i skolan kommer med utmaningar, menar han:

– Vi måste vara väl orienterade kring Chat GPT. Vi måste kunna ställa en sådan fråga som gör att eleven kan använda Chat GPT, men ändå bli eftertänksam och analytisk. Vi måste vara på vår spets i kunskapen kring AI.

undefined
Från och med höstterminens start är det inte längre tillåtet med betygsgrundande hemuppgifter i Nyköpings kommunala skolor, på grund av risken för fusk med hjälp av till exempel Chat GPT.

I och med risken för fusk med hjälp av AI avråder Skolverket från inlämningsuppgifter om lärare inte kan säkerställa innehållets tillförlitlighet. I juni skrev SN om att de kommunala skolorna i Nyköping slopar betygsgrundande hemuppgifter från och med den här hösten.

– AI är inte bara ett hot, det är en fantastisk möjlighet om man använder det på rätt sätt och hela tiden är medveten om att allt som finns där inte är sant. Man måste vara otroligt källkritisk, sade rektor Heléne Linder till tidningen då.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!