Häromveckan meddelade flygbolaget Lumiwings att de slutar flyga från Skavsta. Ett par veckor tidigare gick Wizz Air ut med att de behöver pausa sina flygningar till Sofia i Bulgarien och Krakow i Polen under längre tid.
Samtidigt – Norwegian satsar på flyg till södra Spanien och Mallorca. Destinationer kommer och går.
Skavstaledningens ambition är att bli landets tredje största flygplats, vilket det varit en gång i tiden. Men sedan flygandet minskade dramatiskt under pandemiåren har Skavsta flygplats inte kunnat återhämta sig. I dagsläget finns bara åtta flyglinjer kvar.
Toppåret 2019 täckte Skavsta såväl västra och östra som södra och mellersta Europa. Då flögs det till hela 46 destinationer – från Edinburgh i Storbritannien till Rhodos i Grekland. En stor majoritet av flygningarna gjordes av Ryanair, som hade Skavsta som sin bas under flera år.
2021 genomgick det krisande flygbolaget Norwegian en rekonstruktion och lämnade i samband med det ett tomrum efter sig på Arlanda – vilket Ryanair passade på att fylla. Samtidigt lämnade bolaget Skavsta, och 35 flyglinjer försvann därifrån.
Joakim Lindholm var operativ chef på Skavsta under närmare 20 år, fram till 2021. Han minns några av de destinationer som utmärkt sig genom åren.
– Ja, inte minst London. Det vet nog alla Nyköpingsbor, att de åren Ryanair hade bas här – då flög man som mest tre gånger om dan dit. Det var väldigt populärt för folk från Stockholm och Nyköping och häromkring. Det är nog den största destinationen vi haft.
Flygningarna till den brittiska huvudstaden fyllde planen nästan varje gång. Han har många minnen från sina egna resor dit under de sex-sju år som linjen var mest aktiv.
– Det sitter i mitt minne väldigt tydligt. Jag åkte dit många, många gånger – både i jobbet och privat. London är en fantastisk stad.
När flygbolagen på Skavsta försökt sig på våra nordiska grannländers flygplatser, som Köpenhamn och Oslo, har det dock inte gått riktigt lika bra.
– De rutterna är svåra att få igång på mindre flygplatser. De kanske funkar ett tag i systemet och sen kanske något förändras, då byter man dem mot något annat.
Tror du Skavsta kommer tillbaka till sin storhetstid igen?
– Att Skavsta kommer tillbaka som en flygplats för Mälardalsregionen och nedåt är jag helt övertygad om. Exakt hur den kan komplettera Arlanda som huvudflygplats får framtiden utvisa.