Det är andra toner jämfört med i oktober. Då varslade Jesper Fredmark ett 30-tal medarbetare om uppsägning. En nödvändig åtgärd, förklarade han då, eftersom flygplatsen brottades med miljonunderskott.
Det landade i 29 tjänster.
Men sedan har vindarna vänt. I mitten av november meddelade Norwegian att man även ska trafikera Mallorca från Skavsta. Den 18 december lyfte för första gången flygbolaget Lumiwings från Skavsta till Tuzla i Bosnien-Hercegovina. Två gånger i veckan går den.
Så presenterade Norwegian att man ska flyga från Skavsta till Alicante och Malaga året runt.
– Det stärker vår position, säger Jesper Fredmark.
Kan det bli personalförstärkningar?
– Vet inte, det beror på hur det faller ut. Den frågan får vi avvakta med, svarar Jesper Fredmark.
De senaste beskeden om nya flyglinjer ligger i linje med strategin, förklarar han. Fler positiva besked för flygplatsen kan komma, men då handlar det kanske inte om kommersiellt flyg, fortsätter han.
Han har spänt bågen för Skavsta, att man ska bli en av landets absolut största flygplatser. När Skavsta var som störst hade man 2,2 miljoner passagerare och nosade Bromma om positionen som tredje största flygplats. Efter Ryanairs uttåg störtdök antalet till några hundratusen.
För 2023 redovisar man nästan 700 000 och med det är man sjätte störst.
– På sikt ska vi bli tredje största flygplatsen, säger Jesper Fredmark.
Störst är Arlanda följt av Landvetter, Malmö (Sturup), Bromma och Umeå.