Taket på tågstationen en säkerhetsrisk – rivs

Taket över perrongen på tågstationen är en säkerhetsrisk och måste rivas helt. Under tiden får resenärer skydda sig mot regn och blåst i stationshuset eller i kurerna på perrongen.

Karin Liljeblad och Christina Lindblom tycker inte det låter som någon bra lösning att vänta på tåget i stationshuset eller i de två kurerna, medan taket rivs.

Karin Liljeblad och Christina Lindblom tycker inte det låter som någon bra lösning att vänta på tåget i stationshuset eller i de två kurerna, medan taket rivs.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2023-11-08 15:59

Redan på lördag börjar förberedelsearbetet för rivningen av det 78 meter långa taket över perrongen på Nyköpings tågstation. Arbetet ska pågå främst nattetid under cirka tio veckor.

– Virket är i ett sådant skick att vi måste riva det. Det är en säkerhetsåtgärd, säger Magnus Sandberg, stationsförvaltare på Trafikverket.

undefined
Metallstolparna på perrongen har tillfälligt stöttat upp taket då virket i pelarna är fuktskadat.

I maj sattes stolpar upp för att stötta upp taket över perrongen på tågstationen eftersom pelarna var fuktskadade. Förhoppningen var att taket skulle kunna vara kvar fram till att det ändå måste rivas i samband med bygget av Nyköpings nya resecentrum – men så blir det alltså inte.

– Det kanske skulle kunna stå, men vi vågar inte ta en risk, säger Magnus Sandberg.

Under de veckor som rivningen pågår hänvisas resenärer till de två mindre kurer som står längst bort på perrongen eller stationshuset för att skydda sig mot regn och snö.

undefined
Två kurer längst bort på perrongen är det som får skydda resenärer mot regn och rusk när taket tas bort.

– Eller i trappan upp till plattformen, säger Magnus Sandberg.

Två av resenärerna på tågstationen, Christina Lindblom och Karin Liljeblad, tycker inte att det låter som en bra lösning. 

– Där får man ju inte plats, säger Christina Lindblom om kurerna på perrongen och tillägger att man ändå kommer behöva gå ut om man först väntar i stationshuset.

undefined
Karin Liljeblad och Christina Lindblom på perrongen på Nyköpings tågstation.

Hade det inte varit bättre att göra det här en annan årstid när vädret är lite bättre?

– Jo, men det har dragit ut på tiden, säger Magnus Sandberg. 

– Vi hade velat börjat och förbereda för rivningen i juni, men vi kan bara arbeta när det är tågfritt och de tider vi ansökt om har inte varit så lätta att få.

Hade ni kunnat göra något mer för att se till att det blev tidigare?

– Nej, jag kan inte gå in och säga till när tågen ska sluta gå, utan det är andra parter.

undefined
"Det är en säkerhetsåtgärd", säger Magnus Sandberg, stationsförvaltare på Trafikverket, om rivningen av taket.

Arbetet kommer också föra en del oväsen, men enligt Magnus Sandberg ska det inte innebära stora störningar för de som bor i närheten:

– En traktor kommer stå på tomgång och vi kommer använda oss av tigersågar, men det är ju inte som att skära i gatsten utan det är virke vi kommer skära igenom. Det kommer säkert bli oväsen när vi slänger i containrar, men det är inget ihållande jobbigt nattetid, säger han.

Förhoppningen är att rivningen av taket ska vara klar innan årsskiftet. Under januari kommer sedan tre tillfälliga väderskydd med väggar och tak av stål och glas sättas upp på perrongen. Dessa blir kvar tills hela plattformen görs om i samband med bygget av nya resecentrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!