När det 78 meter långa taket över tågplattformen nu är rivet hänvisas väntande till två mindre kurer (väderskydd), för att skydda sig mot regn, blåst och snö. De verkar dock inte fungera något vidare.
Niklas Larsson, ägare till Nyköpings järnvägskafé, berättar att det en dag var "precis smockfullt" inne på det lilla kaféet bredvid väntsalen.
– Nu kommer folk in mycket för att det inte finns något tak. Tänka sig den dag det regnar eller blir snöstorm, säger han.
Att det skulle vara bra för affärerna när mycket folk kommer in tycker han inte riktigt:
– Mja, det är klart att försäljningsmässigt kanske, men vi tänker ju på kundernas bästa också – att de är nöjda. Vi får göra vad vi kan för att de ska bli glada, kanske bjuda på lite extra kaffe eller så.
Det var i början av november som rivningen av taket över perrongen påbörjades, då pelarna som höll taket uppe var fuktskadade.
Magnus Sandberg, stationsförvaltare på Trafikverket, säger att "man får ha lite tålamod" för när saker och ting kan komma på plats.
Ska man behöva stå inne på kaféet medan taket är borta?
– Ja eller under trappöverbyggnanden – där man kan söka skydd för väder och vind helt enkelt. Det finns ju två skydd på plattformen också. Fram till dess att vi får upp de nya väderskydden är det såhär.
Det är ju en årstid då det verkligen behövs skydd mot vädret?
– Det hade regnat på sommaren också så den typen av argumentation ser jag inte så allvarligt på. I Sverige får man klä sig lite efter väder. I och med att man känner till att det är en arbetsplats under produktion tror jag man kan ha överseende med det.
Under januari kommer det att sättas upp tre större väderskydd på perrongen, som blir kvar tills dess att hela plattformen görs om i samband med bygget av nya resecentrum. Men exakt när de nya väderskydden sätts upp är inte klart. Under dessa väderskydd ska totalt runt 60 personer få plats.
Läsare har till vår artikel om rivningen av taket kommenterat att enklare väderskydd kunde satts upp under tiden. Men Magnus Sandberg förklarar att detta inte är möjligt:
– Allt som placeras på en plattform måste vara fast i marken eller orubbligt – både för väder och vind och tåg som swishar förbi. Så vi kan inte sätta upp lösa anordningar. Jag förstår att man vill ha något att stå under, men vi måste ta bort något för att sätta dit något och däremellan måste vissa installationer göras.
Arbetet beräknas vara klart i januari-februari.