UF-företag vill tillverka prydnadskalender i trä

UF-företaget Eternal Calendar UF planerar att tillverka en prydnadskalender med avancerad design. Tjejerna bakom den stilrena träprodukten går på teknikprogrammet på Nyköpings gymnasium.

Angelica Husu Ramirez berättar att prydnadskalendern först görs i CAD. "Sedan lasrar vi ut den", säger hon.

Angelica Husu Ramirez berättar att prydnadskalendern först görs i CAD. "Sedan lasrar vi ut den", säger hon.

Foto: Joachim Sorbe

Nyköping2022-11-09 07:55

Prydnadskalendern har en avancerad och stilren design. 

– Med hjälp av kugghjul och andra funktioner kan man ställa in rätt datum. Den är inte automatisk utan man får vrida på delarna själv. Man kan inte anteckna på den utan bara se vilket datum det är. Den är i första hand är tänkt att fungera som en inredningsdetalj, säger Chahd Tirawiyeh vid Eternal Calendar UF. 

Hon har startat UF-företaget tillsammans med klasskompisarna Angelica Husu Ramirez och Elin Persson. De går tredje året på teknikprogrammet med inriktning på design och produktutveckling. Tjejerna tycker att det är både roligt och lärorikt att driva ett UF-företag. 

– Det som gör teknikprogrammet mer unikt är att vi kan göra det från grunden. Det ger oss kunskap om hur man kommer fram till en idé, hur man utvecklar den, själva tillverkningen och sedan försäljningen. Vi läser både produktionskunskap och entreprenörskap, säger Elin Persson. 

– Det är inte lika enkelt som man tror. Innan vi startade UF-företaget trodde jag inte att det skulle ta så lång tid och att man skulle behöva tänka på så många saker, säger Chahd Tirawiyeh. 

– Man måste göra en marknadsundersökning, tänka på konkurrenter, priser och vad kunden vill ha. Man måste få fram den bästa möjliga produkten. 

undefined
Chahd Tirawiyeh visar laserskäraren och materialet som träkalendrarna ska tillverkas av.

Kalendern kommer eleverna att tillverka i skolans verkstad av MDF-skivor som är en typ av träfiberskivor. UF-företagarna menar att deras träkalender är miljövänligare än en papperskalender eftersom träkalendern håller i flera år. 

– Vi gör den först i CAD och sedan lasrar vi ut den i skivorna med hjälp av laserskärare. Sedan får vi sätta ihop den, säger Angelica Husu Ramirez.  

Läs också: Oscar, Daniel och Simon gör knivställ av spillmaterial – gillar möjligheterna med UF: "Skillnad mot mattesalen"

Tjejerna kommer att ta hjälp av två rådgivare under sitt UF-år. Tell Mellander från Stora Hotellet kommer att ge dem goda råd om marknadsföring och revisorn Johanna Eklöf på EY kommer att tipsa om ekonomi. 

– Vi tänkte sälja den på Facebook och Instagram. Vi tänkte Facebook eftersom många äldre använder Facebook och det här är en inredningsdetalj som kanske intresserar äldre mer än tonåringar. Vi kommer även att sälja den på UF-mässorna, säger Chahd.

Kunderna kan även få en mer personlig design om de vill. De kan till exempel välja storlek, färg och språk. 

– Om de har önskemål att det till exempel ska graveras in ett litet ansikte kan vi fixa det. Då blir det kanske en liten extra kostnad eftersom det tar mer tid att tillverka, säger Chahd. 

Kalendern kommer att kosta cirka 250 kronor. Priset bygger på materialkostnaden och vad som kommit fram i marknadsundersökningen. 

– Vi frågade kunderna vad de var redo att betala och det låg på allt mellan 200 kronor och 800 kronor. Vi kollade priset på andra träkalendrar på marknaden och bestämde oss för att närma oss det lägre priset så att kunderna ska köpa av oss och inte av andra, säger Chahd. 

undefined
Chahd Tirawiyeh, Elin Persson och Angelica Husu Ramirez i verkstaden på Nyköpings gymnasium.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!