Tidigare skolledare: Waldorfidéer gick före läroplanen

Mikaeliskolans tidigare rektor och skolchef pekar ut tolkningar av Waldorfpedagogik som en av orsakerna till problemen på skolan. Men den nuvarande rektorn och styrelseordföranden känner inte alls igen sig i beskrivningen.

Mikaeliskolan, Nyköpings Waldorfskola, har tidigare fått omfattande kritik från Skolinspektionen. Enligt den tidigare rektorn ligger specifika idéer kring Waldorfpedagogik bakom en del av problemen.

Mikaeliskolan, Nyköpings Waldorfskola, har tidigare fått omfattande kritik från Skolinspektionen. Enligt den tidigare rektorn ligger specifika idéer kring Waldorfpedagogik bakom en del av problemen.

Foto: Sandra Nordin

Nyköping2022-06-23 04:43

Enligt den tidigare rektorn Susanne Granat Ahlstrand var problemen på Mikaeliskolan i Nyköping så stora att hon såg sig tvungen att anmäla skolan till Skolinspektionen.

Skolinspektionen gav henne rätt. I ett föreläggande riktades omfattande kritik mot skolan, som nu måste vidta en lång rad åtgärder, något tidningen rapporterat om tidigare.

Men vad låg bakom rektorns anmälan? Själv har hon inte velat gå in på detta när tidningen kontaktat henne. Men hon tycker att Skolinspektionens rapport ger en rättvisande bild av hur det varit på skolan.

– Jag är glad över rapporten och att den har lett till ett beslut som jag tycker är riktigt utifrån hur jag har upplevt situationen, säger hon.

Inför sitt beslut har Skolinspektionen gjort ett stort antal intervjuer, bland annat med just rektorn, men även med annan personal på skolan. Tidningen har läst protokollet från intervjuerna.

Här framkommer en bild av lärare som hellre vill bedriva verksamheten efter sina föreställningar om Waldorfpedagogik än efter vad läroplan och skollag föreskriver. Idéer som har sin grund i Waldorfpedagogiken och dess bakomliggande lära, antroposofin, har kommit i konflikt med den nationella läroplanen Lgr 11, enligt vad både den tidigare rektorn och skolchefen berättar för Skolinspektionen.

Enligt den tidigare rektorn och skolchefen har de försökt arbeta för att läroplanen och skollagen ska följas, men fått motstånd av lärare och av skolans stiftelseråd.

Den tidigare skolchefen berättar att lärare inte alltid arbetar efter Lgr 11 utan i stället jobbat "utifrån sitt eget tyckande" och Waldorfs läroplan "En väg till frihet".

En av de brister som Skolinspektionen funnit handlar om att skolan inte har kunnat garantera att alla elever får sin garanterade undervisningstid. Skolinspektionen fick ta del av olika scheman och det framgick inte heller alltid vad eleverna arbetade med på vissa lektioner.

Enligt den tidigare skolchefen och rektorn hänger det samman med att lärarna inte följt den timplan som rektorn skickat ut. Den tidigare skolchefen har berättat för Skolinspektionen att lärarna i stället gjorde egna scheman, något som han tolkade som "en markering gentemot rektorn".

Även när det gäller uteblivna tidiga stödinsatser för elever som inte når målen, har antroposofiska idéer spelat en roll, enligt den tidigare rektorn. Enligt henne har lärare hänvisat till att barn inte är tillräckligt "mogna".  Ett argument som enligt den tidigare rektorn framförts från en Waldorflärare har varit att eleven "inte ömsat tänderna än och det tyder på att hjärnan inte är tillräckligt utvecklad".

undefined
Skolinspektionen har riktat ett föreläggande mot Mikaeliskolan, med 16 punkter som måste åtgärdas.

Tanken att barns tänder hänger samman med deras andliga utveckling går tillbaka på antroposofins och Waldorfpedagogikens grundare, Rudolf Steiner.

Enligt den tidigare rektorn har idéer om barnens mognad bidragit till att eleverna inte fått det stöd de haft behov av, något som i förlängningen har detta lett till att "eleverna inte når kraven för läsa-skriva-garantin".

Även lärare har talat om barnens "mognad" i Skolinspektionens intervjuer. En lärare på lågstadiet berättar att hen avvaktade med stödinsatser för att se om en elev "mognade".

Sven Bolmblad är tillförordnad rektor för skolan. Han känner inte alls igen sig i den bild som den tidigare rektorn och tidigare skolchefen ger i Skolinspektionens protokoll. Enligt honom är det självklart att skolan ska följa skollagen och läroplanen, och han ser ingen motsättning mellan det och Waldorfpedagogiken.

– Det är klart att man ska följa skollagen. Det är en ickefråga.

Sven Bolmblad säger att han inte själv är skolad i Waldorfpedagogik eller antroposofi. Även om skolan vilar på en antroposofisk "värdegrund", ska undervisningen vara frikopplad från Steiners läror, menar han.

– Det ska inte ha någonting med skolundervisningen att göra.

Den nyligen tillträdda styrelseordföranden på skolan, Amelie Wallmark, ser inte heller någon motsättning mellan Lgr 11 och Waldorfpedagogiken.

– Det är precis tvärtom. "En väg till frihet" är helt uppbyggd på att svara upp mot läroplanen.

Amelie Wallmark förklarar att det nu färdigställs en reviderad version av Waldorfs läroplan med anledning av att Lgr 22 snart träder i kraft.

– Då reviderar man också "En väg till frihet" så man har den helt i linje med läroplanen. Så måste det vara. Det finns inget annat.

Sven Bolmblad jämför Waldorfskolorna med andra profilskolor, till exempel skolor som är inriktade mot musik. På Waldorfskolorna har man mer av estetiska ämnen som hantverk, slöjd och bild. Men detta står inte i konflikt med läroplanen, menar han.

Uppgifterna om elevers mognad som argument för att inte sätta in insatser, eller att mognaden skulle hänga samman med tänderna, har han inte hört på Mikaeliskolan. Sven Bolmblad påpekar att uppgifterna kommer från den tidigare rektorn.

Tror du att hon hittar på eller ljuger?

– Nej, självklart kan jag inte sitta och säga det. Men jag blir lite förvånad var det kommer ifrån. Det är från samma person som är missnöjd med saker och ting.

Sven Bolmblad menar tvärtemot den tidigare rektorn att arbetet med stödinsatser fungerar på skolan.

– Vi har bra koll på våra elever.

Han ger också en helt annan bild av arbetet med schemana, än vad tidigare rektor och skolchef berättat för Skolinspektionen. Enligt Sven Bolmblad var det snarare så att det inte fanns färdiga scheman, och att lärarna därför tog fram dem.

– Lärarna gjorde klart scheman för att just ha ett schema. De räknade på tider och allting.

Även lärare vittnar om brister i schemat. En lärare säger till Skolinspektionen att skolan anställt en extern schemaläggare som "inte gjorde sitt jobb", vilket ledde till felaktiga scheman.

Amelie Wallmark förklarar att den uppgift hon har fått är att det inte fanns några scheman efter sommaruppehållet.

– Då fick man sätta sig i lärarkollegiet och jobba med detta själva, säger Amelie Wallmark.

Hon tillägger:

– Men om en rektor gör ett schema som ska garantera att undervisningstid uppfylls så är det klart att man ska arbeta utifrån det. Jag vill understryka att lärarkollegiet är helt inställda på att vi ska arbeta med det här nu. Det är ingen som ifrågasätter Skolinspektionens beslut över huvud taget.

Tidningen har varit i kontakt med den tidigare skolchefen, som inte velat medverka i en intervju.

Skolinspektions beslut

Skolinspektionen har riktat ett föreläggande mot Mikaeliskolan. Skolan måste vidta åtgärder på 16 punkter.

Det handlar bland annat om brister vad gäller garanterad undervisningstid, stödinsatser, trygghet och undervisning enligt läroplanen.

Skolan ska ha genomfört åtgärderna senast den 17 oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!