– Jag vet inte vad det här kommer att ta vägen. Vi har ingen plan för framtiden. Utan vi kör bara. Och det fungerar bra, säger Tony Gerasovski, vd för Tony's pizza.
Påståendet att "det fungerar bra" är ingen överdrift. Sedan starten 2016 har Tony's pizza – eller Foodster som bolaget heter – tagit pizzaälskarna med storm.
Pizzafabriken, som ligger i Konservkompaniets tidigare lokaler, har i och för sig åkt på en del nitar. Försöket att sälja frysta pizzor via 400 Icabutiker blev en dyrköpt läxa. Och under pandemin var det kärvt.
Men förra året tog företaget ny sats mot dagligvaruhandeln. Tony's pizza fick plats på Coops hyllor – och den här gången har mottagandet varit långt bättre än förväntat.
– Vi hoppades sälja 140 000 pizzor via Coop. Det blev mycket mer än så, säger Tony Gerasovski.
Fadäsen med Ica gjorde att Foodster och Tony Gerasovski ändrade koncept inför lanseringen på Coop. För dagligvaruhandelns typiska pizzakund är det inte viktigt om pizzan är ekologisk.
– För en 50-årig man ute på landsbygden är det inte viktigt. Det är pizzans smak, pris och storlek som är avgörande.
Framgången på Coops hyllor har banat vägen för fortsatt expansion inom dagligvaruhandeln. I mars kommer Tony's pizzor att återkomma till Ica och dessutom ta plats i Willys, Hemköp och City gross.
Samtidigt har de första pizzorna från Nyköping exporterats till Danmark och Norge.
– I Sverige har Hemglass länge sålt våra pizzor. Nu börjar motsvarande företag i Danmark och Norge med samma koncept. Det är riktigt spännande.
När SN besökte pizzafabriken senast, i november 2021, bakade 21 anställda en miljon pizzor i lokalerna. Och omsättningen uppgick till åtta miljoner kronor.
I dag har verksamheten flyttat in i nya fräscha lokaler i samma byggnad och har 32 anställda. Sannolikt kommer de att baka minst 3,3 miljoner pizzor i år.
Omsättningen förväntas slå ett rejält rekord.
– Prognosen pekar på 60 till 70 miljoner kronor. Går det riktigt bra kan den landa på 90 miljoner.
Även om Tony's pizza just nu gör ett segertåg inom dagligvaruhandeln är företagets största marknad fortsatt restauranger, bensinstationer och andra verksamheter som säljer färdigmat.
Hur stora ska ni bli?
– Det vet jag inte. Vi kör på så får vi se vart vi hamnar, säger Tony Gerasovski.