Från Sveriges tredje största flygplats, till den sjunde på listan. De senaste åren har Stockholm Skavsta gått från över två miljoner resenärer år 2019, till en bit över 500 000 i fjol. Både pandemin och att Ryanair lämnade flygplatsen har påverkat siffrorna.
– Det är självklart ett stort tapp, vilket vi är fullt medvetna om och har anpassat verksamheten efter, säger Jesper Fredmark, vd på Stockholm Skavsta airport.
Men det har börjat vända. Under årets första sex månader reste omkring 344 000 passagerare via Skavsta flygplats. En ökning med 46 procent i jämförelse med första halvåret 2022, berättar Jesper Fredmark.
– Efterfrågan på flyg kvarstår och vi vet att det är en stark marknad med vår geografiska placering. Varje år ska vi successivt ta några steg närmre att komma tillbaka till den positionen.
Dieter Sand, vd och koncernchef för Arlandastad, majoritetsägare av Stockholm Skavsta airport, sa i förra veckan på en presskonferens att de satsar på omkring 900 000 resenärer i år. Jesper Fredmark tror att siffran är realistisk.
Samtidigt stiger priset för utlandsresor med flyg. Siffror från SCB visar att flygresor utrikes hittills i år har ökat i pris med över 30 procent.
– Vi märker fortfarande att det finns en stor efterfrågan på resor, trots inflationen och att det mesta har blivit dyrare. Våra två linjer till Alicante och Malaga går bra och vi är väldigt glada över den positiva responsen vi har fått sedan vi började flyga på Stockholm Skavsta Airport, skriver Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör för Norwegian, i en kommentar.
Med nya direktiv från EU om klimatkompensation förväntas flygresor bli ännu dyrare.
Enligt Jesper Fredmark märker inte flygplatsen någon skillnad i antal resenärer kopplat till debatten om flygets miljöpåverkan.
En undersökning från Novus och det nederländska flygbolaget KLM, som presenterades i våras, visar att endast två av tio svenskar kan tänka sig att sluta flyga med hänsyn till miljön. De främsta anledningarna är att ressuget är för stort, att resenärerna klimatkompenserar på andra sätt eller att de anser att ansvaret för klimatet inte ligger på konsumenten.
– Vi jobbar med fokus på hållbarheten, det är en extremt viktig del för hela branschen. Men idag ser vi inte att resenärerna väljer bort en utlandsresa. Det finns fortfarande ett behov för folk att ta sig enkelt och säkert till sin destination, säger Jesper Fredmark.