Så jobbar Nyköpings gymnasium mot skolkning

Nyköpings gymnasium har haft stora problem med närvaron i skolan. Klas Karlsson är elevhälsochef på skolan och han säger att "de behöver skapa en positiv skolkultur".

"Mentorerna gör ett jättejobb med all uppföljning och samtal med elever. Långsiktigt behöver vi bygga en positiv kultur i skolan", säger enhetschef för elevhälsan på Nyköpings Gymnasium, Klas Karlsson.

"Mentorerna gör ett jättejobb med all uppföljning och samtal med elever. Långsiktigt behöver vi bygga en positiv kultur i skolan", säger enhetschef för elevhälsan på Nyköpings Gymnasium, Klas Karlsson.

Foto: Linnéa Lind

Nyköping2023-07-11 13:36

SN har tidigare skrivit om att var tredje elev på skolan får indraget CSN på grund av frånvaro. 

– Vi jobbar med trivsel och trygghet som är en väldigt viktig faktor med närvaron. För att få eleverna att gå på lektionerna behöver de trivas i skolan.

undefined
"Frånvaron är ett stort bekymmer i hela Sverige och skolan jobbar mycket med det", säger Klas Karlsson som är elevhälsochef på Nyköpings gymnasium.

Klas Karlsson säger att Nyköpings gymnasium har totalt 16 procent frånvaro på skolan och att det skiljer väldigt mycket mellan hur mycket frånvaro varje elever har.

– När man tittar på frånvaron behöver man förstå att det finns olika typer av frånvaro. En del har en "problematisk" frånvaro där olika diagnoser eller sjukdomar ställer till det för eleven. Andra kommer till skolan men går inte på lektionerna och där behöver vi hålla koll och se till att de går på lektionerna. Det är ett 50-tal elever som hade haft en väldigt mycket högre närvaro om det bara gick på lektionerna istället för att vara i korridorerna. 

– Vi har också sett en tendens när man har håltimme inför sista lektion att man ofta inte går på den utan går hem istället.

undefined
"Mentorerna gör ett jättejobb med all uppföljning och samtal med elever. Långsiktigt behöver vi bygga en positiv kultur i skolan", säger enhetschef för elevhälsan på Nyköpings Gymnasium, Klas Karlsson.

Att få indraget CSN menar han ger båda kortsiktiga och långsiktiga resultat.

– Det gäller att vi snabbt hittar eleverna som skolkar. Att de inte får CSN gör att de själva inser att de behöver vara i skolan. Som förälder måste man få sitt barn att inse att den här lektionen är din arbetsdag. Många av våra elever är myndiga och då kan vi inte prata med föräldrarna om frånvaron. Vi tror också att det är viktigt att skolan har en god relation med eleverna för att kunna minska frånvaron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!