SN har tidigare skrivit om att var tredje elev på skolan får indraget CSN på grund av frånvaro.
– Vi jobbar med trivsel och trygghet som är en väldigt viktig faktor med närvaron. För att få eleverna att gå på lektionerna behöver de trivas i skolan.
Klas Karlsson säger att Nyköpings gymnasium har totalt 16 procent frånvaro på skolan och att det skiljer väldigt mycket mellan hur mycket frånvaro varje elever har.
– När man tittar på frånvaron behöver man förstå att det finns olika typer av frånvaro. En del har en "problematisk" frånvaro där olika diagnoser eller sjukdomar ställer till det för eleven. Andra kommer till skolan men går inte på lektionerna och där behöver vi hålla koll och se till att de går på lektionerna. Det är ett 50-tal elever som hade haft en väldigt mycket högre närvaro om det bara gick på lektionerna istället för att vara i korridorerna.
– Vi har också sett en tendens när man har håltimme inför sista lektion att man ofta inte går på den utan går hem istället.
Att få indraget CSN menar han ger båda kortsiktiga och långsiktiga resultat.
– Det gäller att vi snabbt hittar eleverna som skolkar. Att de inte får CSN gör att de själva inser att de behöver vara i skolan. Som förälder måste man få sitt barn att inse att den här lektionen är din arbetsdag. Många av våra elever är myndiga och då kan vi inte prata med föräldrarna om frånvaron. Vi tror också att det är viktigt att skolan har en god relation med eleverna för att kunna minska frånvaron.