Ministern: Ryanair ägnar sig åt utpressning

"Utpressning är en dålig affärsmodell", säger finansmarknadsminister Per Bolund med anledning av Ryanairs ultimatum om Skavsta och flygskatten.

Utpressning är en dålig affärsmodell, säger finansmarknadsminister Per Bolund med anledning av Ryanairs ultimatum.

Utpressning är en dålig affärsmodell, säger finansmarknadsminister Per Bolund med anledning av Ryanairs ultimatum.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Nyköpings kommun2020-02-18 15:18

Ryanair öppnar inte sin bas på Skavsta igen - inte så länge flygskatten finns kvar. Ultimatumet från flygbolagets vd Michael O`Leary finns i ett brev han skickat till kommunalråd Urban Granström (S). I brevet ber Ryanair också kommunen om hjälp att försöka påverka regeringen att slopa flygskatten.

Efter det att tidningen berättat om brevet reagerar nu finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Han är inte förvånad över de tuffa formuleringarna från Ryanair.

– Ryanair brukar använda sig av sådana här metoder för att försöka skaffa sig subventioner och stöd. Det tycks vara en del av deras affärsmodell. Utpressning är en dålig affärsmodell, säger han.

Nyköpings kommunalråd Urban Granström (S) har uttryckt en viss förståelse för Ryanairs ståndpunkt att flygskatten slår orättvist hårt mot Skavsta och aktörerna som verkar där. Han tycker att det är rimligt att flygskatten finns men tycker att den borde förändras.

Ett argument som Ryanair har använt tidigare är att flygskatten slår hårdare mot lågprisbolag, eftersom skatten är utformad som en avgift och är lika stor oavsett biljettpris. Enligt flygbolaget blir skatten - i Ryanairs fall ofta 60 kronor per biljett - mer kännbar eftersom biljettpriset ofta är relativt lågt.

Per Bolund har ingen förståelse för det argumentet.

– Utsläppen av koldioxid varierar inte beroende på flygstol, i alla fall inte i någon nämnvärd omfattning. Så den kritiken har jag ingen förståelse för.

Utövar flygbranschen ett hårt tryck för att avskaffa flygskatten?

– Ryanair brukar agera på det här sättet. Men för mig är trycket att göra saker för klimatet mycket starkare. Och flygskatten fungerar. Flygresandet minskar medan resorna med tåg ökar.

I en statlig utredning om hushållsnära tjänster föreslås höjd flygskatt för att finansiera en utbyggnad av Rut-systemet. Per Bolund ser gärna höjd flygskatt, men inte för att finansiera skattesubventioner för hushållsnära tjänster.

– Vi i miljöpartiet vill ha en grön skatteväxling och till exempel använda pengarna för att stärka glesbygden.

Hur stor är chansen att ni får igenom en höjd flygskatt?

– Stödet för flygskatt är stort bland befolkningen och fler och fler länder i Europa inför flygskatt. Flygskatt är snarast det nya normala. Så jag tror att chansen är god, säger han.

Ryanair har tidigare meddelat att man flyttar sin bas från Skavsta sista mars i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!