På statens flygplatser minskade antalet passagerare i januari jämfört med januari förra året. Av de större flygplatserna drabbades Malmö hårdast. Flygplatsen förlorade elva procent av sina passagerare. Bromma och Arlanda tappade sex respektive sju procent.
Skavsta, som inte ägs utav staten, ökade däremot sitt passagerarantal 12 procent, från 129 487 passagerare i januari 2019 till 145 256 passagerare i januari i år.
Enligt Anders Carlsson, chefredaktör för Flygrevyn, finns det en mängd orsaker till flygbranschens problem. En svag krona gör det dyrt för turister att resa utomlands och en befarad lågkonjunktur gör att privata företag är försiktiga med att göra affärsresor som inte är helt nödvändiga.
– Sedan har vi det här med flygskam. Jag är lite kluven inför hur mycket det påverkar men det påverkar säkert en del på marginalen, säger han.
Varför tror du att Skavsta klarar sig undan detta passagerartapp?
– De största minskningarna sker på inrikessidan och Skavsta flyger bara utrikes. Dessutom har flygplatsen verkligen lyckats etablera sig som ett lågprisalternativ och står starkt trots att marknaden i stort har problem, säger Anders Carlsson.
Tidningen har tidigare berättat att Ryanair har aviserat att man flyttar sin bas från Skavsta i slutet på mars och som en konsekvens försvinner flera linjer. På måndagen uppgav flygplatsledningen att man tvingas till personalneddragningar på grund av beskedet från Ryanair.
Anders Carlsson ser inte detta som ett uttryck för de problem som flygbranschen i stort brottas med.
– Ryanair har problem med sin flygplansstock eftersom Boeing inte kan leverera sina nya plan ännu. När planen finns på plats finns goda chanser att de linjer som läggs ned nu kan återupptas, bedömer han.