– Vi känner till att det fortfarande är en hel del bilar som kör där trots den ändrade trafikregleringen och att det är skyltat hur man ska köra om vad som är tillåtet respektive inte är tillåtet, säger Johan Rubin, gatuchef på Nyköpings kommuns tekniska division.
Han förklarar att kommunen i nuläget tittar på lösningar för att få bukt med trafikproblemen.
– Vi för en dialog med polisen och genomför parkeringsövervakning så att gatan inte nyttjas som parkering, säger han.
Det är totalt förbud för biltrafik på gatan, bortsett från några få undantag.
– Blåljusverksamhet måste få använda gatan. Sen är det några boende som måste kunna nå sina bostäder som inte går att nå på annat sätt. Annars finns det inga undantag, säger Johan Rubin.
Kommunen är just nu i en process för att hitta sätt att minska trafiken på gatan.
– Vi tittar på om man kan förtydliga informationen genom förbättrad skyltning eller om man kanske kan möblera gatan på ett sätt så att det blir tydligt att man inte får framföra bilar, säger han.
När SN under en halvtimme observerade trafiken i kvarteren närmast korsningen Östra Storgatan/Skjutsaregatan, kom tre personbilar, en värdetransport och en varutransport körandes på eller svängde upp på gång- och cykelgatan.
Men det är inte bara att bilar kör på själva gatan som oroar polisens trafikutredare Carl-Jan Ekberg.
– Det finns inget som styr korsningarna med tvärgatorna längre. Tidigare var det skyltat med gångfartsområde, men i dagsläget är de skyltarna borta, säger han.
Han förklarar att det gör att högerregeln styr, vilket innebär att de som kommer från vänster på Östra storgatan ska lämna företräde för bilarna, vilket de flesta inte känner till.
– Det blivit sämre sett till säkerheten tycker jag. Det bara en tidsfråga innan det sker en olycka vid de korsande tvärgatorna, säger Carl-Jan Ekberg.
Johan Rubin överraskas av de brister Carl-Jan Ekberg påtalar:
– Jag blir förvånad. Det är inget som jag känner igen från den dialog vi fört med polisen, säger han och förklarar att det visserligen har skett en förändring så att bilarna nu har företräde – men att det inte finns några planer på att förtydliga detta ytterligare i nuläget.
Finns det inte en risk att gång- och cykeltrafikanterna tror att de fortfarande har företräde? Hur ser kunskapen ut?
– Jag kan inte uttala mig om vad människor tror, tänker eller kan, säger han.