– Vi gör ett hjärtbyte på patienten, stålverket, och vi gör det medan den lever, samtidigt som vi producerar stål, säger Göran Hård, senior advisor i omställningsarbetet i Oxelösund.
Han är egentligen pensionär sedan några år tillbaka, men inkallad igen när SSAB i Oxelösund ska kasta ut masugnar och koksverk och ersätta med ljusbågsugn – och mängder med skrot som ska smältas i den. För mängder med skrot blir det. Redan i dag använder man cirka 200 000 ton per år, men snart räknar man med en miljon ton per år, men tar höjd för 1,5 miljon ton. Mestadels kommer det att skeppas in via Oxelösunds hamn och därefter fraktas förbi Gamla Oxelösund in till Lotsåkern på SSAB:s område, där det ska förvaras i väntan på att smältas i ljusbågsugnen.
SSAB tänker sig nu att specialtillverka ungefär 2 000 containrar som bedöms behövas för att täcka hela det här flödet. En blåmålad sådan står redan och väntar på ett upplag för plåtar.
Hur mycket kommer det här att låta?
– Skrot låter när man hanterar det. När vi har den här modellen med containrar kommer det bara att låta vid två tillfällen. Det första är när man lägger i skrot i dem i hamnen, när man lossar från en båt. Det andra kommer att vara inne i en skyddad miljö med betongvägar i den nya stålverksbyggnaden, säger Göran Hård.
Hamnen låter som ett kritiskt ställe?
– Ja, där jobbar vi på många bullerdämpande åtgärder.
Hur mycket kommer oxelösundarna att höra?
– Det törs jag inte svara på, men det finns tuffa bullerrestriktioner för hamnen redan i dag och de ska vi hålla oss till.
Maria Lantz är HR-chef på SSAB i Oxelösund. Hon berättar att de anställda inte kommer att utsättas för höga bullernivåer. Det kommer bland annat att finnas en bullersluss där containrarna töms i den nya byggnaden för ljusbågsugnen.
– Det kommer att vara en jättefin miljö för operatörerna att jobba i, det är jag hundra procent säker på, säger hon.
Jacob Sandberg är teknisk chef och ansvarig för omställningen i Oxelösund och berättar att det kommer att vara tjocka betongväggar i byggnaden.
– Det ska inte vara någon personal ute vid ljusbågsugnen under drift utan de sitter i kontrollrummet. Automationsgraden är hög. Hela anläggningen byggs för att klara en explosion eller för att stål rinner ut på golvet. En explosion kan exempelvis ske om det kommer med is, en syrgastub eller en granat i skrotet av misstag, säger han.