För ett år sedan började de nya Mälartågen gå på Svealandsbanan, förbi Eskilstuna och Strängnäs. Därefter har de introducerats på Sörmlandspilen (via Gnesta, Flen, Katrineholm, Vingåker) och på Nyköpingsbanan (via Vagnhärad, Nyköping).
I förra veckan rullade de första Mälartågen ut på Uven-sträckan – förbi Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen och Katrineholm. Därmed har alla planerade sträckor börjat trafikeras med de nya blå dubbeldäckarna.
Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik, är nöjd med hur de nya tågen fungerar och hur de har tagits emot.
– Resenärerna är glada och tycker att tågen är bekväma. Sen beror det ju lite på vad man jämför med. De gamla loktågen hade ju exempelvis ännu mjukare säten.
Royne Fredin är lokförare på SJ i Eskilstuna och har kört de nya Mälartågen sedan starten. Han tycker att förarhytten är väl utformad.
– Den är verkligen designad med tanke på föraren. Allt är logiskt uppbyggt, man ser bra och sitter bra, det känns modernt, säger han.
Men något som både passagerare och personal kan störa sig på, är det ljudliga pipande som hörs från dörrarna när de öppnas och stängs.
– Vi fick synpunkter på det vid lanseringen. Nu har vi skruvat ner volymen lite, men vi kan inte sänka för mycket, då bryter vi mot EU:s riktlinjer, säger Helena Ekroth.
Lokföraren Royne Fredin menar att det allra största problemet med de nya tågen, är de fel som uppstår med det så kallade tågskyddssystemet. De får till följd att tåget stannar och systemet måste startas om.
– I bästa fall tar det fem minuter att starta om. Har man riktig otur kan det ta 30 minuter, säger han.
Orsaken till dessa problem, är att tågen är byggda för att kunna köras på två olika typer av banor. Dels de vanliga, där balisplattor i spåret skickar information till tåget samtidigt som föraren ska läsa av signaler längs banan – dels det nya systemet ERTMS som saknar signaler och all information i stället skickas direkt till förarens display.
– Det blir lite kaos emellanåt, när tåget vill köra enligt båda systemen. Då blir det en datorkrasch, skärmen slocknar och tåget bromsar. Det blir ett stresspåslag, folk vill ju fram i tid. Ofta blir man stående så att man är i vägen för andra tåg, som också blir försenade, säger Royne Fredin.
Uppdatering av mjukvaran ska kunna lösa problemen.
– Den kommer någon gång under första kvartalet 2021. Man jobbar intensivt med den nu, säger Göran Gullbrand, ansvarig för trafik och infrastruktur på Mälardalstrafik.
Pendlare längs Svealandsbanan har vittnat om att förseningarna har blivit värre sedan de nya tågen togs i bruk. Royne Fredin håller med, men menar att det inte främst beror på fordonet.
– Man har lagt tajtare tidtabeller med tätare avgångar och kortare tid för vändning av tågen. Om det uppstår strul så påverkar det mer nu.
Från Mälardalstrafik är tanken att Mälartågen tillsammans med infrastrukturförbättringar på sikt ska bidra till ökad punktlighet. Samtidigt planeras ännu tajtare tidtabeller för att minska restiden, och ännu fler avgångar.
– Vi försöker hitta trimningar på någon minut här och där. I tidtabellen som kommer i december utökar vi utbudet mellan Norrköping och Eskilstuna, samt på Nyköpingsbanan, säger Göran Gullbrand.
Om ett år väntar ännu fler avgångar både på Uven och Nyköpingsbanan, samt fler expressavgångar på Svealandsbanan.