Lokföraren: "Spårspring är ett arbetsmiljöproblem"

"Vi tutar och bromsar när vi ser någon på spåret. För kollegor som kört på någon blir det en hemsk påminnelse om olyckan", säger lokföraren Fredrik Hildenborg.

"Fördelen är att vi slipper folk i spåren. Nackdelen är att vi blir instängda om det händer en olycka när vi kör farligt gods", säger lokföraren Fredrik Hildenborg.

"Fördelen är att vi slipper folk i spåren. Nackdelen är att vi blir instängda om det händer en olycka när vi kör farligt gods", säger lokföraren Fredrik Hildenborg.

Foto: Privat/ Magnus Grimstedt

Sörmland2022-10-24 20:43

Trafikverket stängslar in delar av gamla TGOJ-banan, en räls mellan bland annat Oxelösund och Eskilstuna, för att stoppa folk från att gå över spåren. Det har väckt protester.

Det är farligare att gå och rida över bron där trafiken är hård och vägbanan smal, hävdar Stigtomtabon Jan Suhr, som tidigare tagit vägen över spåren.

Eskilstunabon Fredrik Hildenborg har kört godståg på banan i tio år. Han välkomnar att Trafikverket nu stoppar folk och fä från att gå över spåret. Lokförarna ser personer i spårområdet flera gånger i månaden och det är ett arbetsmiljöproblem, säger han.

– Oftast genar de bara över. En del tittar och ser att vi kommer men går ändå. Andra stannar och släpper förbi oss. Men om jag ser någon på håll – jag vet inte vad den personen har för avsikter. Det är vanligt med självmord på järnvägen, det är vad man är rädd för. 

Godstågen från SSAB kör i 50 kilometer i timmen förbi Stigtomta. Fyra tåg passerar varje dag, två norrut och två söderut.

– Det finns en tidtabell men när tåget är färdiglastat åker vi om det finns plats på banan. Så det kan skilja flera timmar. Dessutom händer det att andra godståg leds om. De kör i 80 kilometer i timmen.

Lokförare som ser personer i spåren ska larma Trafikverket, som stoppar trafiken och tillkallar polis.

– Ett försenat godståg betyder att kunden inte får sina varor i tid. Stoppet ger inte samma konsekvenser som stopp vid persontåg men det handlar ändå om stora värden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!