”Ett uppdrag som har fokus på ökad punktlighet, service och bemötande och med målsättning att skapa en attraktiv och hållbar kollektivtrafik.” Så löd pressmeddelandet när MTR tog över driften av Mälartåg.
När det skickades ut, i december 2021, hade Jakob Söderlund precis packat upp flyttkartongerna i familjens nya villa utanför Västerljung.
– Innan dess bodde vi i Stockholm och bra förbindelser med kollektivtrafik var en stor anledning till varför vi flyttade hit, säger han.
Efter MTR:s övertagande följde ett år av lokförarbrist, inställda tåg och försenade avgångar. När det nyligen stod klart att Mälartåg tvingats dra ner på turerna mellan Nyköping och Stockholm tog Jakob Söderlund kontakt med kommunen.
– När den populära avgången 07.06 försvinner från Vagnhärad får jag ta bilen till jobbet. Det är synd för miljön och gör Trosa till en mindre attraktiv kommun, säger han.
Jessica Berg, kommunens infrastruktur- och kollektivtrafiksamordnare, förstår att den nya tidtabellen innebär försämringar för alla tågpendlare.
– Jag beklagar att tågtrafiken reduceras på det här sättet. Det är verkligen inte en godtagbar nivå, säger hon.
Även om kommunens möjligheter att påverka tågtrafiken är små förs dialog med regionen.
– Vi arbetar bland annat för att fler av Sörmlandstrafikens bussar på linje 802 ska stanna vid pendeltågstationen Södertälje syd. Vilket skulle öka resmöjligheterna mellan Trosa och Stockholm. Frågan ligger på regionens bord för beslut, säger Jessica Berg.