Magnus Persson är Trafikverkets projektledare för ombyggnationerna av länsväg 218. Han konstaterar att bygget flyter på bra och inte har drabbats av några större förseningar.
– Allt går enligt plan. Även om vi haft en del snö och tjäle som bråkar lite med oss så har det inte varit någon katastrof.
Arbetet började i december med trädfällning längs sträckan, som ska få viltstängsel från Augustendal vid infarten till Trosa ända bort till infarten mot återvinningsstationen Korslöt. Sedan fortsatte arbetet med att Svevia, som gör jobbet för Trafikverkets räkning, började rensa bergväggar och spränga i bergpartiet mellan Trostorp och Åda. Det för att förbereda bygget av den bro som ska gå över vägen för att vilt ska ta sig oskadda över.
– Ja, nu är sprängningarna färdiga och det är väl de som har påverkat trafiken mest eftersom vi stoppat den i tio minuter vid varje sprängning, säger Magnus Persson.
Samtidigt har det grävts för de två cirkulationsplatser, rondeller, som ska byggas i korsningen till Kalkbruksvägen och vid Åda gård.
Nu går projektet in i en ny fas då det dels ska byggas brostöd till faunabron men också placeras ut jordmassor från Kalbruksvägenrondellen på platsen för Åda gård-rondellen.
– Det kommer inte alls att ha samma påverkan på trafiken som hittills. Lastbilarna som fraktar jordmassor påverkar inte alls. Det enda som kan hända är att vi kanske tillfälligt behöver sänka hastigheten på någon del av sträckan till 50 när vi börjar med faunaövergången.