– Vi är medvetna om att detta är pulsådern till Trosa, säger Trafikverkets projektledare Magnus Persson om den kommande trafiksituationen.
Det betyder att Trafikverket i projekteringen ansträngt sig för att ombyggnationerna ska ha så liten påverkan på trafiken som möjligt. Men det kommer att märkas och de som ska till och från jobb eller andra fasta tider kommer att behöva ta höjd för det.
– Det ska vara två filer öppna hela tiden dagtid, men det kommer att vara sänkta hastigheter och smalare körfält. Sen blir det sprängningar och då kommer det att vara avstängt kortare perioder – men det kommer inte att ske under rusningstrafik, säger Magnus Persson.
Han gick på fredagen syn tillsammans med Svevia som ska genomföra ombyggnationerna på sträckan.
– Det är bara sådant som ska göras innan kontraktsarbetet sätter igång. Man ser hur den befintliga sträckan ser ut och pratar om det som ska göras.
Svevia kommer att börja med faunapassagen som ska ligga på berget efter infarten till Trostorp från Vagnhärad sett. Den blir en utmaning i sig.
– Det är ett stort jobb. Det är lite smalare där och det blir mycket jobb för entreprenören att bygga bro över vägen samtidigt som trafiken ska flyta på under.
En annan utmaning blir att viltet verkligen ska använda sig av bron. Det fyra kilometer långa viltstängslet som ska löpa ända ifrån infarten till Korslöt till Augustendal i utkanten av Trosa kommer visserligen att hjälpa till att styra djuren till den 30 meter långa bron.
– Men sen gäller det att få dem att vilja gå över också. Det gör man genom att spara så mycket träd som möjligt, ha jord på bron så att den liknar miljön runt om och så ha bländskydd så att djuren inte bländas av trafiken nedanför.
Tre rondeller ska byggas och vid Kalkbruksvägen i Vagnhärad blir det en tvåfilig rondell.
– Ja, det blir spännande. Sen kommer vi också att bygga två filer när man kommer ifrån E4, som går ihop till en fil längre fram. Det tror jag blir mycket bättre än i dag.
Innan rondellen vid Åda byggs helt klar ska den ligga sex månader med en meter överlast på, för att vänja marken.
– Just nu håller arkeologer på att ta bort de fynd som de hittade vid Kalkbruksvägen tidigare så att entreprenören får tillgång till det området. I januari börjar projektet på riktigt. Hösten 2025 ska det vara klart.