Succéår för Trosas gin-kung – men kostnader dubbleras

Efter ett framgångsrikt första år får Trosas lokala gin ny flaska och uppdaterad logga. Samtidigt rusar förpackningskostnaderna för Toby Cattralls verksamhet.


Tobias ”Toby” Francis Cattrall flyttade till Vagnhärad från engelska Plymouth, hamnstaden i sydvästra England som är berömd för ”Plymouth Gin”.

Tobias ”Toby” Francis Cattrall flyttade till Vagnhärad från engelska Plymouth, hamnstaden i sydvästra England som är berömd för ”Plymouth Gin”.

Foto: Isak Dahl

Trosa2022-12-16 04:45

Det blev ett bra år för Spirits of Trosa, gindestilleriet som Toby Cattrall driver från snickarboden vid familjens torp utanför Vagnhärad.

Förra hösten lanserades den första produkten – Artisan Trosa gin. Och i somras vann Toby silvermedalj i kategorin klassisk dry gin på branscheventet ”Gin & Tonic Festival Awards Sweden”. 

– Att sätta den utmärkelsen på flaskan verkar ha hjälpt försäljningen, säger Toby Cattrall.

Sedan 3 januari 2022 har han sålt 1 800 flaskor gin via Systembolaget.

– Det är jätteroligt. Mitt mål var att sälja 1 000 flaskor första året. Men hur det gått vet jag egentligen inte förrän nästa år, när det finns tidigare siffror att jämföra med.

Inför julen, då extra många beställningar ska levereras, har Artisan Trosa gin även fått en ny förpackning.

– Min modell har tyvärr tagits ur produktion. Förr i tiden såldes klassisk gin alltid i fyrkantiga flaskor. Men nu är det ovanligt och i Sverige är jag nog den enda.

undefined
Om förpackningskostanderna fortsätter öka så kanske Toby måste höja priset, mot sin vilja.

Under året har höjda gas- och elpriser slagit hårt mot glasindustrin, vilket gjort utbudet på glasflaskor mindre. Grossisten lyckades till sist hjälpa Toby Cattrall att hitta en liknande flaska. Men förpackningskostnaderna har fördubblats.

– Jag har från början velat göra en klassisk gin som alla har råd med, utan att kompromissa med kvalitén. Det fungerar för tillfället. Men företaget måste överleva och ökar priserna ytterligare får jag kanske höja priset under våren.      

Förutom en smalare hals har de nya flaskorna nya etiketter med ny logotyp.

– Jag behövde ändå uppdatera den grafiska profilen och det här blev ett bra tillfälle, säger Toby Cattrall som tvingats ta bort den tidigare livbojen från logotypen – som nu har ett skeppsroder. 

undefined
Efter problem med leveranser av glasflaskor har Toby bytt flaska på sin lokala gin.

Det gjorde han för att undvika stämningsansökan från försäkringsföretaget Trygg-Hansa. 

– De äger rättigheterna att använda den röda livbojen, vilket de tyckte att jag borde förstått.

Toby Cattrall fick förklara att han skapat symbolen för flera år sedan, när han studerade grafisk formgivning i England.

– Då hade jag aldrig hört talas om Trygg-Hansa. Livbojen är en symbol som användes överallt när jag växte upp i engelska Plymouth, säger Toby Catrall.

Förutom "Plymouth gin" är Plymouth känt som en av landets anrikaste hamnstäder.

– Liksom Trosa i Sverige, eftersom jag nu producerar gin här tyckte jag det var en passande symbol.

undefined
Den gamla loggan fick bytas bort efter invändningar från försäkringsföretaget Trygg-Hansa.
Karta: Trosa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!