Det kollektiva resandet har inte återhämtat sig efter pandemin.
– Det är inte unikt för Trosabussen, så ser det ut i hela landet. Men vårt mål är att komma på banan igen. Då måste vi bromsa in och se vad vi kan göra för att öka trafiken igen.
Det första steget är att turlistan för sommaren är kraftigt reducerad.
– Vi drar alltid ner på sommaren eftersom arbetspendlingen minskar och skolorna har lov, men i år har vi dragit in på fler turer än tidigare.
Vilka turer som kan påverkas till hösten kan han inte svara på ännu, men det blir sannolikt en neddragning.
– Vi får bara betalt när någon kliver på bussen. Vi har fått väldigt mycket kritik när det inte funnits bussar när tåget ställt in avgångar, men det är inte vi som ansvarar för det, det är tågoperatören som ska ta fram bussar – och de ringer inte oss. Men det är ju bra att vi står där när tågen inte har gått. Vi har många trogna men de är alldeles för få.
Sträckan Trosa-Stockholm upphandlades av Sörmlandstrafiken och subventionerades första året med 2,8 miljoner kronor, vilket gradvis minskade tills linjen blev helt självfinansierad.
Nu efterlyser Pär Åkerberg engagemang från kommunen:
– Vi har betalat för att köra Trosabussen de senaste åren och har fått ta från våra andra verksamheter för att den ska gå runt. Jag kan ju tycka att vi inte ska behöva springa med mössan i hand utan att kommunen kan visa lite intresse, om nu linjen är ett vallöfte och är viktig för Trosa.