– Även om det skulle behövas kan vi inte höja priserna hur mycket som helst, folk måste ha råd att åka, säger Pär Åkerberg, vd för Åkerbergs trafik som driver Trosabussen mellan Trosa – Vagnhärad – Liljeholmen.
Enligt honom har nyttjandet av linjetrafiken inte ökat tillräckligt sedan pandemin, samtidigt som dieselpriserna har skenat till nivåer ingen tagit höjd för.
– Tillsammans är det en betydande utmaning för hela branschen.
Trosabussen startades 2010 som en tjänstekoncession, en tillfällig upphandling för att ge privata aktörer möjlighet att etablera sig, vid en tid då ny lagstiftning på kollektivtrafikområdet infördes för att låta kommersiella aktörer komplettera den upphandlade trafiken.
– Alla pendlar inte till Stockholms central och vi såg att Liljeholmen vore en bra knutpunkt, säger Daniel Portnoff (M), kommunalråd i Trosa kommun sedan 2006 och en av de drivande krafterna bakom den nya ”expressbussen”.
Sträckan som upphandlades av Sörmlandstrafiken och tilldelades Åkerbergs trafik subventionerades med 2,8 miljoner under första året, varpå summan gradvis minskade.
– Skattebetalarnas pengar behövdes för att etablera linjen som sedan kunde finansieras helt med biljettintäkter, säger Daniel Portnoff.
Vid 2015 var Trosabussen ett av få exempel på kommersiella aktörer i kollektivtrafiksnätet, i regel uteblev den förändring som lagändringen skulle gagna.
För att pendlarbiljetten Movingo skulle kunna användas på linjen fastställdes år 2017 allmän trafikplikt för sträckan Trosa – Liljeholmen av dåvarande kollektivtrafikmyndighet.
– Det innebär att regionen har tagit ett särskilt ansvar för att trafik ska köras i stråket. Man ser att linjen är så viktig att den ska garanteras, säger Daniel Portnoff.
Ett gemensamma pendlingskort för Sörmlands- och Stockholmsregionen var efterlängtat. Men ersättningsnivåerna innebar inledningsvis ett intäktstapp för Åkerbergs trafik. I tuffare tider ger det nuvarande avtalet dock möjligheter.
– Inom ramen för avtalet sker en årlig indexuppräkning för ökade drivmedelskostnader. Och om resandet minskar finns fog för nya överenskommelser kring ersättningen, säger Mälardalstrafikens presstjänst till tidningen.
Enligt Pär Åkerberg har dialogen med regionen fungerat bra.
– Men trafikplikten har inget med vårt företag att göra. Även om trafiken kommer att fortsätta rulla vet ingen vem som kör den i framtiden.