Hemtjänstchefen: Arbetsmiljöproblem gick ut över kunder

Efter ett år som enhetschef vid Vagnhärads hemtjänst har mycket förändrats, berättar Malin Skålberg.

Under det senaste året har Malin Skålberg arbetat med att förbättra situationen för både brukare och personal inom Vagnhärads hemtjänst.

Under det senaste året har Malin Skålberg arbetat med att förbättra situationen för både brukare och personal inom Vagnhärads hemtjänst.

Foto: Isak Dahl

Vagnhärad2023-03-08 14:47

Som SN nyligen rapporterat har Trosa kommuns hemtjänst fallit i brukarundersökningar. 

För att hantera detta, samtidigt som trycket på verksamheten ökar i raskt tempo, i takt med 40-talisternas hjälpbehov, har en extra chef rekryterats till hemtjänsten i centrala Trosa, som snart delas upp i två enheter.

En liknande förändring skedde för två år sedan, då Vagnhärads hemtjänst flyttade till egna lokaler. Som SN rapporterade förra året var det en förändring som medförde en rad problem kring rutiner och arbetsmiljö. 

Något som enhetens nuvarande chef, Malin Skålberg, menar troligen gjort avtryck i kvalitetsundersökningarna.

– När den senaste brukarundersökningen gjordes vid början av förra året, var situationen i Vagnhärad väldigt rörig. Vi hade medarbetare som inte var jättenöjda med sin arbetssituation, säger hon. 

Enligt Malin Skålberg bottnade många av problemen i en otydlig ansvarsfördelning mellan omsorgspersonal, administration och arbetsledning. 

– När man inte vet vem som har ansvaret blir det otryggt. Den här gången sökte de närmaste kollegorna stöd hos varandra medan konflikter uppstod inom och mellan arbetsgrupperna.  

Ansvarsfördelning, dialog och samverkan, var de åtgärdsområden som inhyrda konsulter satte upp för att hantera situationen. Under året har de genomsyrat arbetet under personalens planeringsdagar, enligt Malin Skålberg.

undefined
För samtliga enheter inom hemtjänsten har lärdomar och analyser från Socialstyrelsens brukarundersökningar präglat verksamhetens planering.

– Nu jobbar vi med uppdrag som är väldigt tydliga och då blir det lättare att veta vad som förväntas av vem, säger hon. 

För alla enheter inom hemtjänsten har lärdomar och analyser från Socialstyrelsens brukarundersökningar präglat verksamhetens planering.

– Vissa saker har vi åtgärdat, som förbättrad information på hemsidorna om hur man får reda på när insatser ändras, säger hon. 

Enligt Malin Skålberg har även mycket arbete gjorts när det gäller utförandet. 

– Det är en utmaning att få in personal med rätt kompetens. Men vi kan ändå ha ett mål att jobba med kontinuiteten så gott det går, utifrån förutsättningarna vi har. Vi kan exempelvis arbeta mer internt med utbildning för att se till att alla har rätt delegering.

I Vagnhärad har man även arbetat med förbättrad schemaläggning och planering, både för att stärka kontinuiteten för brukarna och minska stressen för personalen. 

– Vi arbetar inte med tidspressade scheman, däremot kan det uppkomma situationer, som att personal inte kommer på morgonen, vilket måste lösas.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!