Det var en tävling då allt gick emot. Redan i fredags, resdagen upp till Hassela, började problemen.
– Hasse (Pettersson, vår anmärkning) kom till garaget rödsprängd och med whiskyröst. Jag sa att han absolut inte fick följa med oss utan skulle åka hem och lägga sig igen, säger Peter Johansson.
In kastades i stället Arne Bäckström som är teamets kock.
– En duktig rallyförare i grunden men han har bara åkt notade tävlingar två gånger tidigare. Så förutsättningarna kunde ha varit lite bättre, säger Peter Johansson och fortsätter.
– Hade det varit en vanlig tävling hade jag inte tordats kasta in kocken, men då hade vi hela lördagen att reka. Jag fick hjälpa honom ganska mycket men det här var ju ganska nytt för mig också. Det blev lite mer ansvar på Jonna (Eson Brådhe, vår anm.) som hjälpte mig att göra noter.
Noter är förenklat sagt en vägbeskrivning som kartläsaren ropar ut till föraren under ett race.
Tävlingen i Hälsingland inledde den internationella cupen.
– Första sträckan var 1,8 mil. Enormt fina förhållanden. Snövallar som var högre än bilen. Vi hade åkt sex mil test på lördagen men då var det väldigt, väldigt milt nu var det kallt under söndagen och då blir det ännu roligare. Men det var svårt och rattrostigt.
Innan sträcka två märkte Peter Johansson att bilen slutat ladda.
– Vi stänger av allt som går och har det lite i bakhuvudet att vi inte kan bromsa till stopp någonstans för då har vi ingen ström. Vi får backa i ett vägbyte och slår i bakskärmen, men det börjar släppa lite.
Mellan specialsträcka två och tre bytte teamet generator och bilen laddade på nytt.
– Då ligger vi på en femteplats. Vi firar med korv med bröd och festis. Sen åker vi sträcka ett igen. Ungefär halvvägs in så har det hänt en olycka. Det står en bil rätt över vägen. Jag startar som nummer tre i klassen och Håkan Lind och Janne Blom får också vänta. De har förlorat en hel del tid så jag kommer ifatt.
Peter berättar att han kommer in som trea efter specialsträcka 3 med en bra tid.
– Vi ska svänga ut på sträcka fyra då tvärstannar bilen och det börjar ryka under huven. Vi trodde det var brand så det var bråttom ut. Det var en kortslutning på en kabel från generatorn som de precis hade bytt. Vi kunde inget gör då. På ren svenska var jag riktigt förbannad.
Nu är i varje fall premiären över och teamet kan ladda inför nästa tävling som avgörs i Finland den 18 maj.