1998 blev Peter Johansson vald till Årets kartläsare i Sverige. Då var Jonna Eson Brådhe fyra år gammal, körde visserligen en liten elbil som hon fått i present, men var inte alls med i rallysvängen.
– Vad ska jag kunna lära Peter nu, frågar sig därför Jonna Eson Brådhe med skräckblandad förtjusning.
En kartläsare är nämligen den som förmedlar noter (se TV) till föraren som helt kan fokusera på att trycka gasen i botten.
Den 25 februari avgörs den första deltävlingen Volvo Euro Cup. Tävlingsserien sträcker sig ut över Europa och Peter Johansson ska testa den för första gången. Men eftersom det är fråga om internationella tävlingar så kan deltagarna inte köpa arrangörsnoter, det vill säga beskrivningar hur de olika vägsträckningarna ser ut. De måste göra egna. Därför har Peter hyrt in Nävekvarnstjejens expertis vad gäller det här.
– Jag kan läsa noter och skriva dem, men göra egna...nej jag behöver hjälp för det, säger han.
Innan Hälsingerallyt startar nästa söndag får Nyköpings teamet två vändor på sig att åka sträckorna och skriva ned vägbeskrivningen, det vill säga alla kurvor, krön, farliga stenar bredvid vägen... ja, vad man tycker behövs för att man säkert och snabbt ska ta sig igenom specialsträckorna.
– Vi har fyllt 60 båda två, vi får se hur det går. Tidigare har någon annan gjort graderingarna, och vi har lärt oss åka efter dem, nu måste vi göra dem. Det är en jädra skillnad att åka i 50-60 kilometer i timmen och sedan i full fart. Under testet kanske man inte tycker att det svänger så mycket men steppar man upp det, då svänger det mer än man tror. Det är den bedömningen som kommer att bli svår, säger Hasse Pettersson lite skeptisk.
– Ja, vi får se om vi fortfarande är sams efter nästa helg, skojar Jonna Eson Brådhe, som förövrigt blivit nominerad till Nyköpings kommuns idrottspris. Sista röstningsdagen är på måndag.
Efter att först tvingats göra sina egna noter, hjälper Jonna nu andra förare. Noterna hon tagit med sig till Peters garage på Arnö använde hon i Finland till en österrikisk förare så de är på engelska.
– Det gäller att skriva noter som passar både kartläsaren och föraren. Det Peter tycker är viktigt att ha med är kanske inget som jag tycker är lika viktigt.
Var ligger problemet när man skriver noter?
– Graderingarna, en etta är alltid en etta (kurvbeteckning, vår anm.) men hur är en fyra? En fyra ska alltid vara din fyra i nästa sväng också. Den erfarenheten har Peter och Hasse, det gäller bara att få ett självförtroende att lita på sig själv.
När man testar vägsträckorna innan en tävling gäller det dock att vara snabb. Man får bara två chanser.
– Jag går på magkänslan. Det som jag skrev ned första varvet brukar stämma på andra. Numera köper jag aldrig några arrangörsnoter för de som jag har, gör att jag kör snabbare. Jag tror att det beror på att man är så fokuserad under testkörningen. Köper man noter så är man mer avslappnad på testvarvet, all informationen finns ju redan då.
– Det är väldigt mycket onödig information också. Man vill förenkla allt så mycket som möjligt, säger Hasse Pettersson.
Och att lita på de noter man skriver är viktigt.
– Litar du inte på vad du gör med noterna då kommer du aldrig kunna åka fort på dem. Det är det jag ska lära Peter och Hasse, säger Jonna Eson Brådhe.