Vårt dagliga bröd och leverantören Mathem

Insändarskribenten gillar inte hur matlösningen inom hemtjänsten i Nyköpings kommun blivit. Arkivbild

Insändarskribenten gillar inte hur matlösningen inom hemtjänsten i Nyköpings kommun blivit. Arkivbild

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2024-06-03 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tack Kersti Arvidsson för din insändare 28/4 (Följetongen Mathem fortsätter). Äntligen en person som inte, liksom flertalet, står med mössan i hand och finner sig i hemtjänstens brister.

Själv är jag en åldring, snart 96 år, som avsatt många timmar av min dag för att göra chefer på olika nivåer uppmärksamma på brister i åldringsvården. Var är alla miljöexperter som annars är så snabba att ge oss fåkunniga, anvisningar om när vi vill elda ris i trädgården. Kan de inte uttala sig om miljöpåverkan av Mathems transporter?

Pensionärsföreningarna, som styrs av före detta politiker är också märkligt tysta och varför vill ej ICA, COOP eller Willys ställa upp med näthandel för hemtjänsten. Många frågor som fordrar svar.

I lokalpressen förekommer inga reportage om den otrygghet vi kunder upplever på grund av kommunens avtal med Mathem. Ett avtal, i vilket man ej kräver vedertagen praxis vid leveranser och ej heller en fungerande kundtjänst. Det finns inga rutiner vid felaktiga leveranser eller vid tillgodohavanden.

Själv har jag fått en faktura som innehöll avgifter för tjänster jag ej beställt (91,07 kronor). Lovades åtgärder för att få rättelse, men tvingades till slut betala den felaktiga fakturan då jag ville undvika betalningsanmärkning.

Efter ytterligare krångel vid leveranserna avsade jag mig vidare kontakt med Mathem och mina inköp görs nu på annat sätt. Vart vänder man sig med frågor då chefer på hög nivå ej har några svar?