Ännu en sådan där pendlarmåndag

Tågen måste gå att lita på.

Om inte pendeln eller tågen går så måste i alla fall informationen gå att lita på.

Om inte pendeln eller tågen går så måste i alla fall informationen gå att lita på.

Foto: Magnus Grimstedt

Ledare2022-10-11 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Pendlarna i Gnesta är frustrerade. Tre avgångar med Gnestapendeln ställdes in på måndagsmorgonen. För inte så länge sedan lyckades pendeln svischa förbi resenärerna i näraliggande Mölnbo. Det finns ett tydligt missnöje med att resenärsinformationen inte fungerar. Att tåg inte går av mer akuta skäl är en sak, att inte få veta att tåget redan har ställts in, är etter värre. 

Summan av ett flertal incidenter blir växande irritation och misstro mot alla löften och besked. Det är inte bra för arbetspendlingen och det är inte bra för vare sig SL eller MTR, som kör Gnestapendeln. MTR har ju även svårt att leverera det man lovat i trafiken med Mälartåg.

Pendlare är ett tåligt släkte och tar mycket som det kommer. Men om pendeln eller tågen ställs in eller kraftigt försenas, då måste i alla fall informationen gå att lita på. Annars gröper det ur tålamodet även hos den mest tåliga jobbpendlare. 

Några som har möjlighet väljer då att återgå till bilen, med de kostnader som detta innebär. För andra blir det till slut ett plågsamt val mellan att byta jobb eller byta bostadsort. Det är detta som inte minst den regionala kollektivtrafiken – inte bara SL:s Gnestapendeln – har som grunduppdrag att motverka.

Ingen som väljer bort bilen ska behöva börja arbetsveckan med oro över att inte komma till jobbet – gång på gång på gång. Bättre informationsordning är A och O. De resenärer som drabbas av resestrul måste kunna känna att de har stöd och får service när transportören sviker. 

Över tid finns inget alternativ till att mer genomgående faktiskt hålla vad man lovar: att transporterna går enligt tidtabellen och stannar där de ska. Det ska vara rimligt att bo på en plats man har fastnat för och ändå kunna pendla med rimlig tillförlitlighet till den arbetsplats som man har eller ja, till och med tycker mycket om.