Lördagen den 24 september skulle Mölnbobon Helena Hildur W till ett viktigt möte i Stockholm. Vis av erfarenheten att pendeltrafiken kan strula kom hon 20 minuter i förväg till perrongen.
– Då ser jag tåget på väg mot Gnesta, vad skönt tänkte jag.
Men när tåget klockan 09.38 återvänder tror hon och en handfull andra resenärer inte sina ögon.
– Då kommer tåget och blåser bara förbi i full speed.
En kille ringer kundtjänst, han har bråttom till jobb i Stockholm. Flera andra samlas intill.
– Kundtjänsten sade att tåget har gått som vanligt. Nej det har det inte, sade vi. Då fick den tjejen i kundtjänsten börja leta.
Ombord på tåget befinner sig bland annat Gnestabon Lisa Jeannin med familj.
– De bara körde förbi Mölnbo. Sedan ropade de ut efteråt att liksom 'vi glömde stanna i Mölnbo, ni tre som skulle ha stigit av där får gå av i Järna i stället, ni kan ansöka om reseersättning'.
Frånåkt i Mölnbo skyndar sig Helena Hildur att ta bilen in till stan, och skjutsar en annan kvarglömd resenär. Efteråt begär hon ersättning för bilresan – och häpnar än en gång: Det blir avslag från SL.
SL har "inte någon inrapporterad trafikstörning" då, motiverade den regionledda kollektivtrafikens kundtjänst avslaget i fredags.
– Man saknar ord, säger Helena Hildur.
SL:s presstjänst bekräftar efter några timmar att "av oklar anledning missade föraren helt enkelt att stanna." De tre-fyra personer som ansökt om kompensation ska få det, inklusive Helena Hildur, lovar SL.
Vad hände?
– Den frågan måste du ställa till MTR. Jag försökte i går (läs: på måndagen) få svar, svaret blev 'vi vet inte riktigt, föraren missade att stanna'. De som jobbade den dagen var i går inte i tjänst, säger Claes Keisu på Region Stockholms trafikförvaltnings presstjänst.
Varför tar ni inte reda på orsaken här?
– Det finns ju säkerhetssystem, tåget kan bromsas automatiskt. Vi ser ingen säkerhetsrisk i nuläget. Men detta ska vi självklart borra vidare i.
Varför avslår ni en ersättningsansökan utan att kontrollera uppgifterna?
– Det är naturligtvis inte bra att det blev så. När den första ansökningen kom kunde inte medarbetaren hitta någon störning. När det kom flera ansökningar började kundtjänst söka djupare. Då kunde man hos Trafikverket se att tåget avgick lite för tidigt från Mölnbo.
Är det acceptabelt att ni inte får svar på vad som hände?
– Det är självklart inte bra att det skedde en förbikörning, det är inte bra att det inte rapporterades. Det är naturligtvis en sak som våra avtalsansvariga tar upp med MTR. Det är dåligt skött.
Trots att SL:s kundtjänst genom eget detektivarbete uppdagade felet var det först när SN ringde som det hela garanterat kom till trafikförvaltningens kännedom.
– Kundtjänst är också upphandlad. Allting är upphandlat. När SN ringde i går hade vi inte kunskap om detta. Nu när vi fått kunskap kommer detta att tas upp i avtalsuppföljningen, säger Claes Keisu.
Han skriver senare till tidningen att händelsen rapporterats inom MTR men ännu inte överlämnats till förvaltningen och att MTR sannolikt får betala för inställd trafik, ej utförd trafik och förseningsersättning.
Hur vanligt är det att lokförare glömmer att stanna?
– Vi har aldrig hört talas om att det här skulle ha hänt någon gång tidigare i pendeltågstrafiken.
Benny Åberg från föreningen Gnestapendeln varnar för ett mörkertal när det gäller fel i kollektivtrafiken.
– Det är massor med folk som aldrig bryr sig om att anmäla förseningar och inställda tåg. De orkar inte lämna in en anmälan utan väntar snällt på nästa tåg, säger han.
För många är pendeltåget avgörande för beslut att flytta till orten, eller att kunna bo kvar.
– Det måste bli en förändring, jag har blivit strandad många gånger på grund av tåg som inte kommer och förlorat tusentals kronor på grund av allt strul med tågen, säger Lisa Jeannin.
– Att man ska vara tvungen att ha bil som backup när man gör sitt bästa för att inte belasta miljön, det är så dåligt, säger Helena Hildur, och anklagar SL för "otrolig nonchalans i information och kommunikation".
Hon funderar på händelsen.
– Vi har ju sett att de som jobbar på tågen lagt ut lappar med nödrop om sin arbetssituation. Det kopplar jag direkt ihop med detta. Har det med stress att göra? Att utsatta inte vågar rapportera avvikelser?