Bra med nya, skärpta regler för A-traktorer

A-traktorer är populära. Det är ett måste att de blir säkrare.

Rörlighet och egen frihet betyder mycket för de flesta tonåringar. Allt från cyklar och elsparkcyklar till a-traktorer bidrar till detta. Men gärna så säkert som möjligt.

Rörlighet och egen frihet betyder mycket för de flesta tonåringar. Allt från cyklar och elsparkcyklar till a-traktorer bidrar till detta. Men gärna så säkert som möjligt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2022-11-02 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Ungas rörlighet är en viktig del av ett väl fungerande modernt samhälle. Att det finns motorintresserade ungdomar som mekar och jobbar med egna motorfordon är också bra. 

När mopedåldern är inne blir det inte lika lätt att lösa transporter med föräldraskjutsar och kollektivtrafik. Umgängen förändras efter grundskolan, kompisgrupper likaså. Vägen till skolan blir ofta längre. Att A-traktorn har blivit mer populär är ingen skräll i sig, men möjligen att de har blivit så många fler på så kort tid. 

För den som har växt upp på landet är trimmade mopeder inget som höjer några ögonbryn. Det är inte konstigt att andra fordon i samma klass mekas med för att öka prestanda och annat. Ett motorintresse kan kanaliseras på många sätt. Det blir inte alltid något som myndigheterna eller vuxenvärlden i stort önskar sig.

A-traktorer, och även mopedbilar, kommer alltid att väcka känslor. Det är saktagående fordon – max 30 km/h för A-traktorer. Sådana stressar lätt upp bilister i brådska. De konkurrerar dessutom om p-platser. Beroende på ljudmängd från musikanläggningar och motorer är det inte ovanligt med upprörda boende eller förbipasserande heller. 

I stadstrafik med 50 km/h som hastighetsgräns kör mopedbilarna, max 45 km/h, ändå nära maxhastigheten. A-traktorer är ett mer vildvuxet släkte – och de går betydligt saktare. Den var tänkt som ett arbetsredskap, men fungerar ofta som persontransport. Det går att filosofera kring vad som är statusprylar eller inte. Det är inte ett kostnadsfritt nöje och även A-traktorer rullar på dyra literpriser. Framöver måste krav på eldrift och förnyelsebara bränslen tillkomma. 

I slutänden handlar detta om vardagsfunktion. A-traktorerna har blivit betydligt fler. I dag finns totalt 50 000 fordon registrerade, en fördubbling bara på två år. Med det kommer tyvärr även ökande olycksrisker. Detta kan mötas på olika sätt.

I valrörelsen försökte Kristdemokraterna locka med körkort till 16-åringar på landet, för att de inte skulle skaffa sig A-traktor eller mopedbil. Jordmånen för detta, döpt till Busch-kort efter partiledaren Ebba Busch, var begränsad. 18-årsgränsen för körkort har sitt värde även utanför stadsplanerat område.

Däremot var det en påminnelse om att rörlighet och egen frihet betyder mycket för de flesta tonåringar. Allt från cyklar och elsparkcyklar till a-traktorer bidrar till detta. Att tigga skjuts av föräldrarna varje gång man behöver ta sig en längre sträcka har sina begränsningar. Att pussla med bussresor utanför turtäta tider och platser, likaså. Någon gormar nu säkert om lathet, men tänk hellre smidighet. 

Därför är Trafikstyrelsens förslag till nya skärpta regler att välkomna. Det är klokt att fordonen blir mer trafiksäkra och svårare att manipulera. I bakgrunden finns en regelförändring från 2020. Den gjorde det enklare att sätta en maxhastighet, men samtidigt enklare att komma runt detta. Trafikstyrelsen föreslår krav på att använda säkerhetsbälte. Passagerarplatser ska vara tydligt märkta. Krav på vinterdäck införs, med mera. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) lovar att förslagen på skärpningar ska hanteras skyndsamt. 

Det är fascinerande att se vilka fordon som i vår tid kommit att ställas om till a-traktorer. Vi har skrivit om detta i SN tidigare. Det är inte alltid riktigt nednötta bilar som gör ett sista varv i trafik före skroten. Det finns både kreativitet och glädje i fordonsmiljön för unga som vuxenvärlden behöver tolerera – och helst uppskatta. Det är färder och färdigheter för framtiden.