Ungas rörlighet Àr en viktig del av ett vÀl fungerande modernt samhÀlle. Att det finns motorintresserade ungdomar som mekar och jobbar med egna motorfordon Àr ocksÄ bra.
NÀr mopedÄldern Àr inne blir det inte lika lÀtt att lösa transporter med förÀldraskjutsar och kollektivtrafik. UmgÀngen förÀndras efter grundskolan, kompisgrupper likasÄ. VÀgen till skolan blir ofta lÀngre. Att A-traktorn har blivit mer populÀr Àr ingen skrÀll i sig, men möjligen att de har blivit sÄ mÄnga fler pÄ sÄ kort tid.
För den som har vÀxt upp pÄ landet Àr trimmade mopeder inget som höjer nÄgra ögonbryn. Det Àr inte konstigt att andra fordon i samma klass mekas med för att öka prestanda och annat. Ett motorintresse kan kanaliseras pÄ mÄnga sÀtt. Det blir inte alltid nÄgot som myndigheterna eller vuxenvÀrlden i stort önskar sig.
A-traktorer, och Ă€ven mopedbilar, kommer alltid att vĂ€cka kĂ€nslor. Det Ă€r saktagĂ„ende fordon â max 30 km/h för A-traktorer. SĂ„dana stressar lĂ€tt upp bilister i brĂ„dska. De konkurrerar dessutom om p-platser. Beroende pĂ„ ljudmĂ€ngd frĂ„n musikanlĂ€ggningar och motorer Ă€r det inte ovanligt med upprörda boende eller förbipasserande heller.
I stadstrafik med 50 km/h som hastighetsgrĂ€ns kör mopedbilarna, max 45 km/h, Ă€ndĂ„ nĂ€ra maxhastigheten. A-traktorer Ă€r ett mer vildvuxet slĂ€kte â och de gĂ„r betydligt saktare. Den var tĂ€nkt som ett arbetsredskap, men fungerar ofta som persontransport. Det gĂ„r att filosofera kring vad som Ă€r statusprylar eller inte. Det Ă€r inte ett kostnadsfritt nöje och Ă€ven A-traktorer rullar pĂ„ dyra literpriser. Framöver mĂ„ste krav pĂ„ eldrift och förnyelsebara brĂ€nslen tillkomma.
I slutÀnden handlar detta om vardagsfunktion. A-traktorerna har blivit betydligt fler. I dag finns totalt 50 000 fordon registrerade, en fördubbling bara pÄ tvÄ Är. Med det kommer tyvÀrr Àven ökande olycksrisker. Detta kan mötas pÄ olika sÀtt.
I valrörelsen försökte Kristdemokraterna locka med körkort till 16-Äringar pÄ landet, för att de inte skulle skaffa sig A-traktor eller mopedbil. JordmÄnen för detta, döpt till Busch-kort efter partiledaren Ebba Busch, var begrÀnsad. 18-ÄrsgrÀnsen för körkort har sitt vÀrde Àven utanför stadsplanerat omrÄde.
DÀremot var det en pÄminnelse om att rörlighet och egen frihet betyder mycket för de flesta tonÄringar. Allt frÄn cyklar och elsparkcyklar till a-traktorer bidrar till detta. Att tigga skjuts av förÀldrarna varje gÄng man behöver ta sig en lÀngre strÀcka har sina begrÀnsningar. Att pussla med bussresor utanför turtÀta tider och platser, likasÄ. NÄgon gormar nu sÀkert om lathet, men tÀnk hellre smidighet.
DÀrför Àr Trafikstyrelsens förslag till nya skÀrpta regler att vÀlkomna. Det Àr klokt att fordonen blir mer trafiksÀkra och svÄrare att manipulera. I bakgrunden finns en regelförÀndring frÄn 2020. Den gjorde det enklare att sÀtta en maxhastighet, men samtidigt enklare att komma runt detta. Trafikstyrelsen föreslÄr krav pÄ att anvÀnda sÀkerhetsbÀlte. Passagerarplatser ska vara tydligt mÀrkta. Krav pÄ vinterdÀck införs, med mera. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) lovar att förslagen pÄ skÀrpningar ska hanteras skyndsamt.
Det Ă€r fascinerande att se vilka fordon som i vĂ„r tid kommit att stĂ€llas om till a-traktorer. Vi har skrivit om detta i SN tidigare. Det Ă€r inte alltid riktigt nednötta bilar som gör ett sista varv i trafik före skroten. Det finns bĂ„de kreativitet och glĂ€dje i fordonsmiljön för unga som vuxenvĂ€rlden behöver tolerera â och helst uppskatta. Det Ă€r fĂ€rder och fĂ€rdigheter för framtiden.