Bra med nya, skÀrpta regler för A-traktorer

A-traktorer Àr populÀra. Det Àr ett mÄste att de blir sÀkrare.

Rörlighet och egen frihet betyder mycket för de flesta tonÄringar. Allt frÄn cyklar och elsparkcyklar till a-traktorer bidrar till detta. Men gÀrna sÄ sÀkert som möjligt.

Rörlighet och egen frihet betyder mycket för de flesta tonÄringar. Allt frÄn cyklar och elsparkcyklar till a-traktorer bidrar till detta. Men gÀrna sÄ sÀkert som möjligt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2022-11-02 05:00
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Ungas rörlighet Ă€r en viktig del av ett vĂ€l fungerande modernt samhĂ€lle. Att det finns motorintresserade ungdomar som mekar och jobbar med egna motorfordon Ă€r ocksĂ„ bra. 

NĂ€r mopedĂ„ldern Ă€r inne blir det inte lika lĂ€tt att lösa transporter med förĂ€ldraskjutsar och kollektivtrafik. UmgĂ€ngen förĂ€ndras efter grundskolan, kompisgrupper likasĂ„. VĂ€gen till skolan blir ofta lĂ€ngre. Att A-traktorn har blivit mer populĂ€r Ă€r ingen skrĂ€ll i sig, men möjligen att de har blivit sĂ„ mĂ„nga fler pĂ„ sĂ„ kort tid. 

För den som har vÀxt upp pÄ landet Àr trimmade mopeder inget som höjer nÄgra ögonbryn. Det Àr inte konstigt att andra fordon i samma klass mekas med för att öka prestanda och annat. Ett motorintresse kan kanaliseras pÄ mÄnga sÀtt. Det blir inte alltid nÄgot som myndigheterna eller vuxenvÀrlden i stort önskar sig.

A-traktorer, och Ă€ven mopedbilar, kommer alltid att vĂ€cka kĂ€nslor. Det Ă€r saktagĂ„ende fordon – max 30 km/h för A-traktorer. SĂ„dana stressar lĂ€tt upp bilister i brĂ„dska. De konkurrerar dessutom om p-platser. Beroende pĂ„ ljudmĂ€ngd frĂ„n musikanlĂ€ggningar och motorer Ă€r det inte ovanligt med upprörda boende eller förbipasserande heller. 

I stadstrafik med 50 km/h som hastighetsgrĂ€ns kör mopedbilarna, max 45 km/h, Ă€ndĂ„ nĂ€ra maxhastigheten. A-traktorer Ă€r ett mer vildvuxet slĂ€kte – och de gĂ„r betydligt saktare. Den var tĂ€nkt som ett arbetsredskap, men fungerar ofta som persontransport. Det gĂ„r att filosofera kring vad som Ă€r statusprylar eller inte. Det Ă€r inte ett kostnadsfritt nöje och Ă€ven A-traktorer rullar pĂ„ dyra literpriser. Framöver mĂ„ste krav pĂ„ eldrift och förnyelsebara brĂ€nslen tillkomma. 

I slutĂ€nden handlar detta om vardagsfunktion. A-traktorerna har blivit betydligt fler. I dag finns totalt 50 000 fordon registrerade, en fördubbling bara pĂ„ tvĂ„ Ă„r. Med det kommer tyvĂ€rr Ă€ven ökande olycksrisker. Detta kan mötas pĂ„ olika sĂ€tt.

I valrörelsen försökte Kristdemokraterna locka med körkort till 16-Äringar pÄ landet, för att de inte skulle skaffa sig A-traktor eller mopedbil. JordmÄnen för detta, döpt till Busch-kort efter partiledaren Ebba Busch, var begrÀnsad. 18-ÄrsgrÀnsen för körkort har sitt vÀrde Àven utanför stadsplanerat omrÄde.

DĂ€remot var det en pĂ„minnelse om att rörlighet och egen frihet betyder mycket för de flesta tonĂ„ringar. Allt frĂ„n cyklar och elsparkcyklar till a-traktorer bidrar till detta. Att tigga skjuts av förĂ€ldrarna varje gĂ„ng man behöver ta sig en lĂ€ngre strĂ€cka har sina begrĂ€nsningar. Att pussla med bussresor utanför turtĂ€ta tider och platser, likasĂ„. NĂ„gon gormar nu sĂ€kert om lathet, men tĂ€nk hellre smidighet. 

DĂ€rför Ă€r Trafikstyrelsens förslag till nya skĂ€rpta regler att vĂ€lkomna. Det Ă€r klokt att fordonen blir mer trafiksĂ€kra och svĂ„rare att manipulera. I bakgrunden finns en regelförĂ€ndring frĂ„n 2020. Den gjorde det enklare att sĂ€tta en maxhastighet, men samtidigt enklare att komma runt detta. Trafikstyrelsen föreslĂ„r krav pĂ„ att anvĂ€nda sĂ€kerhetsbĂ€lte. Passagerarplatser ska vara tydligt mĂ€rkta. Krav pĂ„ vinterdĂ€ck införs, med mera. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) lovar att förslagen pĂ„ skĂ€rpningar ska hanteras skyndsamt. 

Det Ă€r fascinerande att se vilka fordon som i vĂ„r tid kommit att stĂ€llas om till a-traktorer. Vi har skrivit om detta i SN tidigare. Det Ă€r inte alltid riktigt nednötta bilar som gör ett sista varv i trafik före skroten. Det finns bĂ„de kreativitet och glĂ€dje i fordonsmiljön för unga som vuxenvĂ€rlden behöver tolerera – och helst uppskatta. Det Ă€r fĂ€rder och fĂ€rdigheter för framtiden.