Det är klart att det blir en omställning för de Nyköpingsbor som har haft för vana att hoppa på någon av busslinjerna 161 eller 162 genom staden. Att det finns möjlighet att ta sig fram längre sträckor inom en tätort, för den som inte har egen bil eller av andra skäl, är bra. Men om stora bussar tuffar runt med få eller inga passagerare är det en dålig användning av skattebetalarnas pengar och trafikutrymmet i stort. Därför finns förbeställd kollektivtrafik – där linjen trafikeras om någon behöver den. Det är förstås mer otympligt för passagerarna än med en ordinarie trafikerad rutt. Det kräver framförhållning och utrymmet för spontanresor är noll. De här linjerna behöver förstås inte köras med fullstora bussar, ibland räcker ett taxifordon, helst rullande på förnybart och/eller eldrift.
När det gäller landsbygdslinjer med få resande har det här diskuterats flitigt, när är det värt att köra? I SN har vi uppmärksammat linje 512 mellan Björnlunda och Kleva. I det nu aktuella fallet är det i stället stadslinjer med ett liknande problem, för få som åker med. Kollektivtrafikens linjer är beroende av att det finns passagerare som vill åka med. Annars kan resurserna användas på ett bättre sätt, för att erbjuda ett mer hållbart resande för fler. Det kan öppna för andra linjer, i somras lyftes en maning från boende på Örstig, ett växande område på Arnö, om att få bättre tillgång till nära buss.
Risken med förhandsbeställd trafik är att det blir så få passagerare att turerna nästan aldrig går. Allt detta kräver förstås god information. Det ska vara lätt att se och lätt att hitta också de turer som är mindre populära. Det ska också vara tydligt när transporten kräver förbeställning, inte bara i den egna appen utan i all utåtriktad information.
Förändringar sett till passagerarunderlaget är något som vi ser i alla delar av kollektivtrafiken. Mälartrafik har sina i senaste tidtabeller valt att ersätta ett antal delar av tågturer med bussar, exempelvis den tidiga morgonturen från Nyköping till Norrköping klockan 05.56.
När antalet tågresenärer blir för få då väntar en buss. För få busspassagerare gör att det blir fler linjer som bara går vid ett uttalat behov. Samtidigt kan nya turer tillkomma för att klara de mest högbelastade tiderna eller där behovet ökar. Det är därför troligt att vi framöver kommer att få se mer och mer av uttalat behovsstyrd kollektivtrafik, just där antalet resenärer i snitt är för få.
Tomma bussar är inte värda pengarna.