Det ska bli en lokförarutbildning i Eskilstuna inom ramen för yrkeshögskolan. Faktum Àr att detta Àr ett exempel pÄ det som brukar anföras som yrkeshögskolans styrka: att lokal brist pÄ specifik kompetens ska kunna motverkas med rimligt korta ledtider.
2021 examinerades nÀstan 20 000 personer frÄn yh-utbildningar i landet, men tyvÀrr var examensgraden (andelen som klarade utbildning) 69,7 procent, enligt SCB:s statistik den lÀgsta siffran sedan 2011. Ingen glÀdje utan grumligheter.
Brist pÄ lokförare har varit ett av de uttalade problem som MÀlartrafiks anlitade operatör MTR har dragits med. Det har bidragit till de omfattande bristerna och brÀckligheterna inom tÄgtrafiken i MÀlardalen, inklusive Sörmland. Utan förare stÄr tÄgen stilla.
Utbildningen Ă€r pĂ„ 220 yrkeshögskolepoĂ€ng, det vill sĂ€ga cirka ett Ă„r. Det finns ett flertal utbildningsplatser utöver Eskilstuna. Hösten 2024 ska de första eleverna vara klara dĂ€r. I dag Ă€r det i princip sĂ„ att alla som gĂ„r ut ocksĂ„ fĂ„r jobb som lokförare â om de vill.
TÄgoperatörerna dras inte bara med förarbrist, hÀr spökar Àven kritik mot arbetsmiljön. Löser man inte det ena sÄ löser man inte det andra. Det hÀnger ihop.
Bakom Eskilstunautbildningen stĂ„r MTR Nordic. Tanken i detta Ă€r förstĂ„s att kompetensförsörja i första hand MTR:s egen trafik. Ăven SJ har satsat pĂ„ att utbilda nya lokförare.
Det Ă€r viktigt att notera att det hĂ€r inte Ă€r utbildningar som bara Ă€r till för ett specifikt bolag. De nybakade lokförarna frĂ„n yrkeshögskolan har möjlighet att vĂ€lja arbetsgivare â precis som alla vi andra. Det Ă€r klokt, för MĂ€lardalsregionernas val av MTR som operatör Ă€r inte ett sĂ€kert val för Sverige. MTR har stark koppling till diktaturen Kina och den kinesiska regimen via Hongkong. Det avtalet bör förstĂ„s omprövas sĂ„ snart som möjligt.