Berit blåstes på 40 000 – vände skam till styrka

En fredagskväll i oktober lurade ett trevligt par Berit Lundgren, 84, på en stor summa pengar. Men i dag slår hon tillbaka, genom att stärka andra utsatta. Nu mår hon bättre – och kan även få pengarna tillbaka.

Bedragen. Och hyllad. Berit Lundgren vågar tala om det ofta skamfyllda att bli lurad på pengar. Andra applåderar – och lättar sina hjärtan.

Bedragen. Och hyllad. Berit Lundgren vågar tala om det ofta skamfyllda att bli lurad på pengar. Andra applåderar – och lättar sina hjärtan.

Foto: Fredrik Sandberg/TT, Andreas Tun Hedfors

Gnesta2022-11-26 20:43

– Jag har alltid sagt att jag är så klok, jag kommer inte att gå på något sådant där. Men det är bara att försöka vända det nu, till att varna andra.

Berit Blomgren flyttade till Gnesta med maken för några år sedan, efter en karriär som sjuksköterska vid Karolinska.

– Det ringde en man en fredagskväll, han presenterade sig som Erik Eriksson och ringde från inkasso. De hade fått en konstig faktura från Telia, 'har du Telia?' 'Ja', sade jag, minns Berit.

Berit Lundgren är en person med huvudet på skaft. Men "Erik" är övertygande och tycks ju känna till att hon handlat av Telia nyligen. Han lovar att hjälpa Berit undan kronofogden.

– Så kopplade han mig till banken, jag fick en kod. Han var väldigt vältalig, vänlig och snäll.

Berit får tala med en kvinna.

– Då började jag ana oråd och frågade hur vet jag att jag kommit till banken. 'Jo, sa hon och presenterade sig, 'jag jobbar här och du kan bara ringa till banken och höra'.

Berits farhågor skingras och hon får beröm för att hantera stressen väl.

– Och så lyckades hon få mig att lämna ut mitt bankkort.

Siffrorna på baksidan också?

– Ja, hon skulle ju hjälpa mig!

undefined
"Jag är uppfostrad att vara tacksam för folk som vill hjälpa till och är trevliga" säger Berit Lundgren. Banken kan nu bli tvungen att ersätta pengarna hon förlorade.

Berit luras att flytta pengar och signera fakturor. Efter samtalet kommer tvivlet. Berit ringer sin son, som också bor i Gnesta.

– Han blev vansinnig förstås, kom som ett spjut och spärrade allt som gick att spärra.

Men pengarna var väck.

– Det är klart att jag blev ledsen och fattade att jag varit ovarsam. Det var förskräckligt. Skamkänslan är det värsta, pengarna är ju världsliga ting.

Varför skämdes du?

– Man borde ju veta bättre! Man är så varnad och allting!

– Men jag vände det till att berätta för alla människor. Jag har fått applåder och människor har kommit fram och berättat att de också drabbats – men inte vågat berätta för någon.

Varningarna du hade fått hjälpte inte. Vad hade kunnat rusta dig tillräckligt mot det här?

– Jag vet inte. Jag är uppfostrad att vara tacksam för folk som vill hjälpa och är trevliga.

Om du fått varningar om ett liknande scenario, med inkasso och banken?

– Ja då hade det nog slagit till litetgrann. Jag tror att det är bra med exempel. Just att de är så insmickrande och trevliga.

Efter ett beslut i Högsta domstolen i somras, och kritik från Allmänna reklamationsnämnden mot hennes bank, hoppas Berit Lundgren nu få pengarna tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!