Gnesta Waldorfskoleförening har fått ett tredje förläggande från Skolinspektionen, som haft verksamheten under tillsyn sedan 2022.
– Det är anmärkningsvärt att de fortfarande inte kommit till rätta med sina brister, trots flera beslut om förläggande och uppföljningar, säger Skolinspektionens utredare Helena Lanver.
Nyligen konstaterade myndigheten att Gnesta Waldorfskola inom flera områden ännu inte uppfyller lagstiftningens krav – trots flera krav på åtgärder sedan tillsynen av verksamheten inleddes, våren 2022.
Bristerna som kvarstår handlar om att eleverna ges för lite undervisningstid i hemkunskap, idrott, matematik, svenska, teknik och språkval. Svenska skolor har rätt att fördela undervisningstiden fritt mellan årskurser.
– Men det finns krav på hur många lektionstimmar eleverna totalt ska ha fått med sig, när låg-, mellan-, och högstadiet är klart – vilket Gnesta Waldorfskola inte följer, säger Helena Lanver.
Förläggandet handlar även om arbetet med elevernas individuella utvecklingsplaner, som inte alltid funnits och i flera fall saknat omdömen avseende kunskapsutveckling i olika ämnen. Undervisningen brister även för de elever som läser svenska som andraspråk.
– De har fått anpassade uppgifter och lektioner tillsammans med eleverna som läser ämnet svenska. Men undervisningen har inte följt syfte och centralt innehåll avseende ämnet svenska som andraspråk fullt ut, säger Helena Lanver.
Under den senaste uppföljningen upptäckte Skolinspektionen att Waldorfskolan gett elever hemuppgifter i vissa ämnen som ett särskilt stöd, i stället för lärarstyrda lektioner.
– Detta hade man även gjort i hemkunskap där eleverna fotograferat rätter som lagats hemma, vilket inte kan anses vara under ledning av lärare, säger Helena Lanver.
Enligt Vitek Ronovsky, tillförordnad rektor på Gnesta Waldorfskola, är de medvetna om problemen.
– Vi behöver följa lagen och åtgärda de här sakerna. Men det handlar inte så mycket om själva undervisningen utan mer om hur vi organiserar arbetet, vilket såklart även kan påverka kvalitén. Vi har välkomnat tillsynen och har en god kontakt med Skolinspektionen, säger han.
Helena Lanver bekräftar bilden och skolan har förbättrats på flera områden sedan tillsynen inleddes.
– Vid den senaste uppföljningen har vi sett att tidigare brister kring stödprocesser och garantin för tidiga stödinsatser är läkta, säger hon.