Även på fredagen var en stor del av SL:s pendeltåg till och från Gnesta inställda, och så kommer det troligen att fortsätta över sommaren.
Som SN har kunnat berätta, har SL samtidigt minskat sin trafikbeställning hos operatören MTR – och därmed gått miste om möjligheter att utkräva vite av operatören för utebliven trafik.
Mattias Claesson (C) är regionråd med särskilt ansvar för kollektivtrafik. Han säger att han följer situationen med pendeln noga.
– Nu tvingas jag att titta varje morgon på SL-appen, jag också. Nu är det riktigt risigt, säger han.
Men att SL minskat sin beställning i stället för att utnyttja vitet som påtryckningsmedel tycker han inte i sig är fel. Regionen har gjort på ett liknande sätt med Mälartåg, som också körs av MTR. Där är trafiken i dag mindre än ursprungligen planerat.
– Det var för att säkerställa att MTR skulle kunna klara uppdraget med den personal man hade, säger Mattias Claesson.
Däremot anser han att SL måste prioritera de viktigaste avgångarna i Gnesta, de som är extra betydelsefulla för pendlarna. Även informationen måste bli bättre, enligt regionrådet.
– Vet man om att man inte kör i morgon, så är det bättre att signalera det redan dagen innan.
Även Monica Johansson (S), regionråd i opposition, anser att SL måste prioritera de avgångar som är viktigast för inte minst gymnasieungdomar, som pendlar till skolan.
Hon anser att Region Sörmland måste fortsätta att sätta tryck på SL, som regionen har avtal med.