Sedan mars pågår en historisk pendeltrafikkollaps, med kraftigt minskade avgångar och otaliga inställda tåg därutöver. Politiker har om och om igen bedyrat att de gör allt de kan för att sätta press på operatören MTR, en global koncern som kör pendeln sedan 2016, att lösa situationen.
Nu kan SN avslöja att SL i stället för att använda sin rätt till böter som påtryckningsmedel, i tysthet anpassat sin beställning från MTR till vad bolaget anser sig klara av. Därmed har regionen avsagt sig rätten till mångmiljonbelopp i viten för utebliven trafik.
– 90 procent är en lagd beställning från trafikförvaltningen. Där har man sett att det är en nivå som operatören bör kunna upprätthålla, säger borgarrådet Anton Fendert (MP), ansvarig för kollektivtrafiken i Region Stockholm, till SN.
Prisavdrag och viten har lyfts fram av Anton Fendert och andra folkvalda som effektiva verktyg för att utkräva ansvar av operatören. Men detaljerna är mindre kända.
Enligt avtalet från 2016 är prisavdraget för varje "ej utförd tågutbudskilometer" cirka 57 kronor i dagens penningsvärde, medan vitet ligger på det dubbla: Omkring 115 kronor.
SL säger sig inte vilja spekulera i vilka bötesbelopp man avstått från, men i mars landade boten på 45,2 miljoner kronor.
Formellt sker eftergiften genom att SL per den 1 april justerat ned sin beställning till MTR. Beslutet fattades dessutom enligt SL:s affärsområdeschef Mikael Danielsson först i slutet av april, och gäller alltså retroaktivt.
Den högst ansvariga politikern säger att en minskad beställning var enda sättet att få mindre oförutsägbar trafik.
– Pendeltågstrafiken är i en förtroendekris. Det viktigaste är att vi skapar ett system där resenärerna har tillförlitlighet, så att det som står i tidtabellen också är de tåg som går, säger Anton Fendert.
Men vitena är ju ett verktyg för att få MTR att sköta sig – varför kan ni inte fakturera de mångmiljonböter skattebetalarna har rätt till och samtidigt kräva att MTR sköter informationen till resenärerna utifrån vad de kan leverera?
– Där ser vi att viten inte alltid är den mest framgångsrika vägen. Mälartågen har gjort en liknande lösning och får en mer stabil trafikleverans när man lägger en något lägre beställning. Risken är annars att vi hamnar i en situation där de försöker fram till sista sekund och sedan ställer in tåg.
Enligt SL var regionen tvungen att justera ned beställningen för att kunna lägga en ny tidtabell.
– Vi har tvingats acceptera det, säger Claes Keisu på presstjänsten.
– Man måste göra en helt ny omloppsplanering, säger Mikael Danielsson, ansvarig för kontraktet med MTR.
Är det här inte en ensidig eftergift där ni skänker bort mångmiljonbelopp från skattebetalarna till ett kommersiellt bolag?
– Jag tycker inte du uttrycker dig på rätt sätt i den frågan.
Tidigare har en fråga om risk för jäv mellan MTR och SL lyfts, då SL:s vd David Lagneholm rekryterades från en chefspost på MTR. Han har dock avfärdat den risken.
– Jag har sedan min första dag på Trafikförvaltningen varit mycket noggrann i mina kontakter, sa han till tidningen Mitt i i januari.
Trafikborgarrådet Anton Fendert har inget svar på varför regionen avstått vite i efterhand.
Varför bjöd ni på böterna för april månad retroaktivt, då var ju den trafiken redan ett faktum?
– Det är en del av trafikförvaltningens arbete, de har gjort den avvägningen, säger han.