Veterinärer ber om förståelse: "Vi kan inte klona oss"

Patienter nekas, veterinärer stressar och djurvårdare får ta emot skit. Problemet med veterinärbristen har förvärrats, säger Emma Ekman från Gnesta veterinärpraktik.

”Jag önskar att vi kunde ta emot alla som vill komma, men vi lyckas inte alltid med det för vi är för få veterinärer. De flesta är förstående, men vi får möta en del missnöjda djurägare som inte får hjälp eller som får vänta länge”, säger Emma Ekman.

”Jag önskar att vi kunde ta emot alla som vill komma, men vi lyckas inte alltid med det för vi är för få veterinärer. De flesta är förstående, men vi får möta en del missnöjda djurägare som inte får hjälp eller som får vänta länge”, säger Emma Ekman.

Foto: Hanna Flood Hörberg

Gnesta2023-08-20 16:43

– Det är tufft, helt klart. För vi har mycket högre patienttryck än vad vi kan ta emot, säger veterinären Emma Ekman, vd för Gnesta veterinärpraktik.

Hon startade kliniken 2013. Då var det bara hon, sedan dess har hon utökat och i dag är de 14 medarbetare. Trots expansionen hinner de inte med.

– Vi skulle säkerligen kunna ha två veterinärer till på heltid och fylla deras listor varje dag. Men det har vi inte, så vi får tyvärr hänvisa patienter vidare.

undefined
Veterinären Emma Ekman berättar att kliniken tar emot omkring 40 patienter om dagen. Här är en hund på väg att röntgas.

En anledning är att det råder brist på veterinärer i Sverige. Under flera års tid har det blivit allt svårare att upprätthålla en veterinär service i landet, konstaterar Jordbruksverket. Tidigare i år framförde den statliga myndigheten att det behöver göras en insats kring de veterinära resurserna.

– I åtminstone fem år har det varit problem med veterinärbrist och det känns som att det förvärras, berättar Emma Ekman och fortsätter:

– Vi har tagit in konsulter för att vi inte lyckas anställa veterinärer.

För tillfället har de två konsulter från utlandet – en lösning som utförts även på andra orter, som i Sundsvall. Där har det rapporterats om att utländska veterinärer möts med misstro från djurägare. Men det har inte varit ett problem på kliniken i Gnesta, säger Emma Ekman.

undefined
Utöver bristen på veterinärer, begränsar även lokalens storlek hur många patienter kliniken kan ta in. Emma Ekman berättar att de är på jakt efter en större lokal. "Eventuellt har vi en färdig till nästa år", säger hon.

Emma Ekman berättar att under sommaren är det alltid högt tryck. Då har andra djurkliniker stängt och det finns fler faror, däribland ormbett, som djur utsätts för.

– Vi vill be djurägare att visa förståelse. Vi kan inte ta emot alla och ibland kan det ta längre tid, vi kan inte klona oss.

Kliniken vårdar runt 40 patienter om dagen.

– Flera gånger i veckan får veterinärerna och djurvårdarna förkortad eller utebliven lunch, för att vi vänder ut och in på oss själva för att blidka alla.

Situationen är stressig för veterinärerna. Och för djurvårdare.

– Djurvårdarna får ta emot skit. En del djurägare blir missnöjda eller sura och klagar.

undefined
"Vi försöker så gott vi kan och vi gör vårt allra bästa för att alla djur ska få hjälp", säger djurvårdaren Felippa Flemström. Om de inte har plats i kliniken i Gnesta brukar hon hänvisa djurägare till andra djursjukhus i närheten.

Felippa Flemström är djurvårdare på kliniken och har jobbat här sedan 2015. Hon berättar att de flesta djurägarna förstår situationen och att kliniken har fullbokat. Samtidigt finns det djurägare som blir arga – och kan låta det gå ut över personalen.

– Jag förstår deras frustration och jag tänker på djurets bästa, så det är klart att jag blir ledsen, förklarar Felippa Flemström och fortsätter:

– Vi försöker så gott vi kan och vi gör vårt allra bästa för att alla djur ska få hjälp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!