– Det kom en båt med rysk last från Ryssland och då var man tvungen att söka dispens från Kommerskollegiet. Sedan har vi haft en båt av annan nationalitet här, men som fraktade bitumen från Sankt Petersburg, säger Karl Minkkinen som är trafikchef vid Oxelösunds hamn.
Fler ryska fartyg eller fartyg med rysk last har inte Oxelösunds hamn hanterat, efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina för ett år sedan. EU har lagt sanktionspaket mot bland annat ett flertal ryska exportprodukter. Några av dem, som bitumen, eller asfalt som det kallas i dagligt tal, har varit undantagna, enligt Karl Minkkinen.
I våras blev ryska fartygs och rysk lasts vara eller icke vara i svenska hamnar en infekterad fråga. Den 22 mars anlände det ryska fartyget Nephrite till Oxelösunds skärgård och la sig att vänta utanför Femöre. I lasten fanns aluminium, som trots protester från bland annat facket lossades i Oxelösunds hamn. En facklig representant pratade bland annat om risken för att medlemmarna skulle få hantera "blodigt gods", last från en krigförande nation.
Sedan dess har flera sanktionspaket från EU följt och de ryska fartygen ser ut att ha hittat andra vägar.
– Det har inte kommit så mycket ryska fartyg till oss så det har inte varit ett så stort problem. Det handlar inte om att vi behövt säga nej, utan flödet verkar ha hittat andra vägar. Jag tror att det kommer fortsätta att vara lugnt, säger Karl Minkkinen.